Wat de lengte van je voortanden zegt over je seksuele geaardheid
Heerlijk he, clickbait? ‘Lees dit als je wilt weten hoe je echt gelukkig wordt.’ Waarschijnlijk heb je weleens een artikeltje aangeklikt met een dergelijke kop. Ik ook. Antwoord op een van de grootste levensvragen in een artikel van 500 woorden? Welke idioot wil dat nu niet lezen? Dat het artikel vervolgens met de zoveelste dooddoener een open deur intrapt moeten we dan maar voor lief nemen. En dat doen we, keer op keer op keer, want clickbait werkt en verwonderlijk is dat niet. Maar waarom trappen we er altijd in?
Eerst even kort wat clickbait is
Clickbait, letterlijk klik aas, is een manier van koppen schrijven die lezers naar artikelen en sites moet lokken. De koppen zijn vaak schokkend (Het medicijn tegen kanker? Het kan!), maken gebruik van hyperbolen (Wow! dit is absoluut het allerbeste restaurant van Europa) en ze spelen in op de nieuwsgierige aard van de mens (Dit zegt de lengte van je voortanden over je seksuele geaardheid).
Commerciële websites leunen zwaar op clickbait omdat het meer mensen naar hun sites lokt en ze zodoende meer inkomsten uit advertenties kunnen krijgen. Dit is logisch en in een bepaalde mate onschuldig. Het is precies zoals roddelbladen als de Privé en de Story je met prikkelende voorpagina’s proberen te verleiden bij het tijdschriftenrek; clickbait is in die zin niets nieuws onder de zon.
Wat wel nieuw is, is dat we online vaak niet zien of een artikel bij wijze van spreken uit de Privé komt of van de site van het NOS. Wij zien in onze feeds alleen een oceaan vol koppen: de één nog prikkelender dan de ander. De bron zien we vaak pas wanneer we op de kop geklikt hebben, en dus het artikel al lezen. Waar in het tijdschriftentijdperk de naam en de omslag, een bepaald kwaliteitskeurmerk, de lezers moest overhalen om het tijdschrift te kopen, gaat het nu puur en alleen om goeie koppen. Je kunt het de magazines, online en offline, niet kwalijk nemen. Maar toch is het belangrijk om stil te staan bij de negatieve consequenties die de clickbait-trend met zich meebrengt.
Concurrentie
De enorme wildgroei aan clickbait zorgt er voor dat websites die niet willen inzetten op schokkende headlines niet meer opvallen. De gematigdere stemmen worden in het geschreeuw niet meer gehoord, en hoe meer wij hier op reageren met onze clicks, hoe harder er wordt geschreeuwd. Dit heeft als gevolg dat ook de websites die eerder niet zulke hysterische koppen schreven zich genoodzaakt zien om een knieval richting clickbait te maken, omdat ook deze websites afhankelijk zijn van de bezoekers die ze trekken. Zo zie je zelfs bedrijven als Blendle, die je niet als sensatiebelust zou omschrijven, krantenkoppen aanpassen om ze meer ‘klikvriendelijk’ te maken.
https://www.bedrock.nl/hoe-om-te-gaan-met-een-leeg-gevoel/
Omdat clickbait volgens een bepaalde formule werkt gaan alle koppen van alle websites op elkaar lijken waarbij de meest sensationele kop wint.
Ook bij Bedrock zie ik dat de knieval soms gemaakt wordt. Langzaam maar zeker krijgen kopjes van artikelen die op Bedrock.nl verschijnen een vleugje clickbait mee. Iets wat ik goed begrijp: ook Bedrock kan alleen bestaan met voldoende lezers. Een genuanceerde kop van een genuanceerd artikel valt niet meer op in de sensatiestorm.
‘7 life-changing tips om echt gelukkig te worden’
Het grote probleem met clickbait, op welke website dan ook, is dat het langzaam zorgt voor een vertrouwensbreuk tussen lezer en website. Als de kop van een artikel is ‘7 life-changing tips om echt gelukkig te worden’ en je krijgt zeven tegelwijsheden voorgeschoteld die je zelf ook wel had kunnen verzinnen pik je dat als lezer een eerste en een tweede keer, maar op een gegeven moment verliest de website zijn geloofwaardigheid.
Zo werkt het ook wanneer je een genuanceerd, goed geschreven artikel een stellige en sensationele kop geeft. Het artikel is dan nog wel goed, maar als kop en artikel niet overeenkomen voelt de lezer zich alsnog in het ootje genomen.
Als titels en de inhoud van stukken consequent niet met elkaar overeenkomen voel je je als lezer bekocht. Ik denk dat clickbait daarom een trend is die zichzelf nooit overeind kan houden. Het kan in het begin een website groter en succesvoller maken, maar het zal toegewijde bezoekers afschrikken waardoor je als website je belangrijkste achterban verliest. Tenminste, als je als website een specifieke doelgroep wilt bereiken en het niet om het even is wie er klikt.
In die zin denk ik dat het probleem dat clickbait veroorzaakt zichzelf uiteindelijk ook op zal lossen. Een groot gedeelte van de lezers zal door de façade heenkijken en eerlijke koppen willen. Natuurlijk zal de hang naar sensatie altijd blijven bestaan, maar genuanceerde websites zullen er goed aan doen zich niet te laten verleiden tot al te veel clickbait, omdat ze zich daarmee onherroepelijk in de vingers zullen snijden.