Waarom meer creativiteit volgens Esther van der Storm de oplossing voor veel problemen kan zijn
Moeilijke kwestie op werk of een probleem in het dagelijkse leven? Volgens Esther van der Storm is meer creativiteit het antwoord. Ze maakte er haar missie van om mensen creatiever te laten nadenken en schreef er onlangs een boek over.
In ‘Creativiteit komt niet uit een boekje‘, een titel met een flinke knipoog, laat Van der Storm zien hoe je meer creativiteit in je leven brengt. Volgens haar is het namelijk het antwoord op veel problemen, zowel op persoonlijk vlak als werkgerelateerd.
Hoe meer creativiteit helpt om oplossingsgerichter te denken
Noem je het woord creatief, dan denken de meeste mensen direct aan dingen creëeren met de handen. Schilderen, tekenen, naaien.. Natuurlijk valt dit allemaal onder dezelfde noemer, maar de term is in drie delen te onderscheiden. Allereerst is er die artistieke creativiteit waarbij kunst gemaakt wordt, maar daarnaast zijn er ook alledaagse en intellectuele creativiteit.
Met die tweede definitie bedoelt Van der Storm het creatieve denken in dagelijkse situaties. Wat doe je bijvoorbeeld als de stroom uitvalt of als je planning in de soep loopt? “Op de derde vorm, intellectuele of zakelijke creativiteit, focus ik me in mijn boek. Hiermee bedoelen we alle manieren van creatief denken om zakelijke problemen op te lossen,” legt de auteur en oprichter van innovatiebureau STORMPUNT uit.
Van der Storm is er namelijk van overtuigd: we zouden allemaal wat creatiever moeten zijn. Dat velen van ons denken dit niet te zijn, zit er diep ingebakken. Al van jongs af aan richt de maatschappij zich namelijk op praktische zaken zoals rekenen. In het schoolsysteem zie je heel duidelijk dat antwoorden op een toets ofwel goed ofwel fout zijn. Terwijl dingen op een andere manier bekijken juíst veel kan brengen, meent de auteur.
Creativiteit op de werkvloer
Om een voorbeeld op de werkvloer te schetsen, legt Van der Storm een situatie binnen haar eigen innovatiebureau uit. “Ons team kampte met een probleem: we hadden eigenlijk geen idee waar de anderen op dagelijkse basis mee bezig waren. Een collega zei grappend dat ze mijn agenda op LinkedIn las, maar onder de grappende toon wisten we dat er iets moest veranderen. We gingen brainstormen en kwamen uit op een lijst met mooie ideeën. Vijf van die ideeën werden daadwerkelijk getest, met een winnaar als resultaat. Nu stuurt elke collega een voice memo van één minuut met een hoogtepunt van de vorige dag en de planning van de aankomende.”
Volgens Van der Storm was dit idee er nooit gekomen zonder creativiteit; dan hadden ze immers nooit out of the box naar oplossingen gezocht.
Daarmee geeft ze ook meteen de beste tip uit haar boek weg: denk buiten die standaard doos en stel je oordeel even uit. Geen ‘ja maar, het kost te veel’, ‘ja maar, dat durf ik niet’ of ‘ja maar, dat gaat toch nooit lukken’. Accepteer alle ideeën tien minuten lang en beoordeel daarna pas wat wel en niet kan. Grote kans dat er uit dat niet-haalbare idee zomaar een fantastisch wel-haalbaar idee wordt geboren.
Ben jij creatief? Bij deze beroepen kom je helemaal tot je recht