Leonie Collombon
Leonie Collombon Betere wereld 28 aug 2024
Leestijd: 2 minuten

Waarom influencers nu massaal laten zien wat ze níet kopen in anti hauls

Hauls waarin influencers dozen vol kleding van ultragoedkope winkels laten zien zijn aan de orde van de dag op social media. Vaak krijgen ze tientallen kledingstukken opgestuurd en ook nog eens betaald voor het filmen van die nieuwe items, in de hoop dat volgers ook een bestelling plaatsen. Weinig duurzaam natuurlijk; maar daar hebben groene influencers nu de anti haul op bedacht.

Anti hauls zijn de perfecte tegenreactie op hauls

Voor veel social media-makers is het de normaalste zaak van de wereld om aan het begin van de zomer een stuk of twintig bikini’s te bestellen bij een niet nader te noemen fastfashionwinkel en vervolgens in een video te laten zien welke aankopen er zijn gedaan. Dat leidt uiteindelijk tot nog meer aankopen, want volgers zien de kleine prijzen en voelen zich geroepen om ook een kijkje te nemen op de webshop. Zo zorgen hauls voor een vicieuze cirkel waarbij er (vaak onnodig veel) nieuwe spullen worden gekocht.

Maar waar influencers ooit alleen maar opriepen tot kopen, kopen, kopen, zijn er nu ook duurzame makers op TikTok en Instagram te vinden. Zij laten juist zien hoe ze zo groen mogelijk leven en welke toegankelijke duurzame keuzes ze elke dag maken. Hoewel het niet duidelijk is wie er precies mee begon, bedachten zij een tegengeluid op de oh zo populaire haul of shoplog.

Kijken, kijken, niet kopen

In anti hauls laten zij zien welke items ze juist níet hebben gekocht. Niet omdat ze de jurk of vaas, om maar iets te noemen, in kwestie niet mooi vinden, want ook mensen die groen proberen te leven worden wel eens verleid. Wel omdat ze weten dat hun leven niet beter wordt van nog een extra jurkje of decoratie-item voor in huis -en de planeet al helemaal niet.

In die video’s delen ze hun overwegingen en gedachteproces achter bepaalde items. Vaak laten ze producten zien die ze in eerste instantie wel hadden wíllen kopen, maar die ze uiteindelijk in de winkel laten liggen. De reden daarachter kan verschillend zijn: van duurzamere alternatieven tot een soortgelijk item dat al in de kast hangt.

De groene influencers laten daarmee zien dat je niet alles dat leuk is, direct hoeft te kopen. Een paar dagen of zelfs weken over een item nadenken is soms een veel beter idee, omdat je zo ontdekt dat je het eigenlijk niet écht nodig hebt. Wil je het na die bedenkperiode nog steeds kopen? Doen, zeggen ook veel van deze influencers, want dan heb je er in elk geval goed over nagedacht. Zij halen met deze anti hauls in elk geval minder onnodige spullen in huis -en daar kunnen veel van ons nog iets van leren.

@newlifestyleabb

We get on these apps constantly bombarded with videos about the next “must have” item. 🚩 This is your reminder that this type of overconsumption is not normal and is bad for your wallet, your mental health, and the planet. #overconsumption #target #targethaul #antihaul #sustainability #consciousconsumer #sustainableliving #ecofriendly #ecofriendlyhome

♬ moments – Teesa

@christina.mychas

Anti-haul! All the things I thought I wanted and have since forgetting about. I put things I want on a Wishlist, create some distance, and the review later. Most things I forget I even wanted, so it becomes easy to cross that item off and save the money AND the buyers remorse #antihaul #thingsiregretbuying #buyersremorsemuch #impulsebuying #lowbuy2023 #greenscreen

♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod & Kevin The Monkey

Shop till you drop: zo zorgt het Diderot-effect ervoor dat we altijd meer willen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️