Fleur Broeders
Fleur Broeders Nieuws 16 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Good news: Albert Heijn komt nu met een verpakkingsvrije afdeling

Goed nieuws horen we maar al te graag. In een wereld waarin we zwemmen in het plastic en bijna identiteitsloos zijn zonder social media, kunnen we een flinke dosis goede daden en nieuwtjes goed gebruiken. Er gaat namelijk ook een hele hoop góed. Daarom trappen we de week graag af met goed nieuws. Vandaag: Albert Heijn komt met een verpakkingsvrije afdeling.

Een nieuw concept voor de supermarktketen waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen doen. Dat doen ze onder de naam: AH Verpakkingsvrij.

Wegwerpverpakkingen zijn weggelaten en je neemt je eigen herbruikbare zak op pot mee. Albert Heijn wilt hiermee de ambitie om in 2025 wel 20 miljoen (!) kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken vorderen.

Hoe werkt AH Verpakkingsvrij?

Klinkt als een geweldig concept, maar hoe werkt het eigenlijk? Het concept bestaat uit zo’n 6 meter aan een verpakkingsvrij assortiment. Deze gebruikt slimme dispensers. Klanten kunnen hun eigen herbruikbare verpakkingen vullen of ter plekke een zak of pot kopen. Er zijn nu 70 producten beschikbaar voor de dispensers.

Deze Noorse supermarkt zet de klimaatimpact van producten op je bonnetje

Wanneer je zak of pot gevuld is, kan je een etiket uitprinten waarmee ze afrekenen bij de kassa. Met het gewicht van je zak of pot wordt niks gedaan. Door je eigen vorm van verpakking eerst te wegen zonder de vulling, wordt dit gewicht niet meegerekend. Duurder is de nieuwe manier van boodschappen doen ook niet. Je betaald hetzelfde bedrag en soms zelfs minder.

Hadden we ook al gezegd dat 80 procent van het assortiment biologisch is? Het zijn gewoon dezelfde producten die je in het schap (verpakt) kunt vinden. Wij zijn fan!

Consumentenacceptatie

Er is veel positiefs te horen over de nieuwe aanwinst bij de Albert Heijn. Elisah Pals, oprichter van Zero Waste Nederland, is erg blij met het initiatief: “We moeten weg van de wegwerpmaatschappij. Thuis afval scheiden is mooi, voorkomen bij het winkelen is nog beter.”

Ook verpakkingstechnologie en recycling onderzoeker Ulpard Thoden van Velzen is blij verrast. “Consumentenacceptatie is niet gegarandeerd, in die zin vind ik het een moedige stap.”

https://www.bedrock.nl/fancy-producten-supermarkt-zelf-maken/

Dat laatste is erg belangrijk nu: consumentenacceptatie. Het concept moet natuurlijk wel aanslaan bij de mensen. Rob Heesen, directielid van Albert Heijn, zegt het volgende: “Het gaat om gedragsverandering van de klant. Vroeger nam je appels altijd verpakt mee. Nu gooi je appels los in de tas nadat je ze hebt gewogen.” Een volledig verpakkingsvrije supermarkt zit er dus voorlopig nog niet in. Ondertussen kunnen we gelukkig wel een deel van onze boodschappen verpakkingsvrij halen. Weer een stap vooruit!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️