DĂ© vegan kazenmaker van Nederland: we gingen in gesprek met Willicroft
Brad Vanstone groeide op als kleinzoon van een zuivelboer, maar maakt met Willicroft inmiddels plantaardige kazen die niet onderdoen voor the real deal. We bellen met dé plant-based kazenmaker van Nederland om hem alles te vragen over zijn ondernemersverhaal en de nieuwe CEO die hij vorig jaar heeft aangesteld.
Brad gaf het stokje namelijk over aan niemand minder dan Moeder Natuur herself. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? En wat is Brad allemaal nog meer van plan met Willicroft?
Het ontstaan van Willicroft
Brad startte met Willicroft in 2018, in zijn eigen keuken. Op dat moment at hij al zoân twee jaar voornamelijk plant-based. Vlees en melk kon hij zonder moeite opgeven, maar met kaas was dat een ander verhaal. âKaas is mijn favoriete etenâ. vertelt de van oorsprong Engelsman. âIk denk dat veel mensen â en zeker Nederlanders â me zullen snappen.â
Dus ging hij aan de slag in zijn eigen keuken. âMijn opa was een zuivelboer, dus ik was al een beetje bekend met het procesâ, vertelt hij. âDe recepten heb ik deels van hem.â In eerste instantie had hij helemaal geen intentie om hier een bedrijf van te maken, maar deed hij het gewoon als een hobby.
Maar toen hij zijn kazen aan vrienden liet proeven en enthousiaste reacties kreeg, ging hij ze ook verkopen op Amsterdamse markten. Inmiddels zijn de plantaardige kazen te koop in heel Nederland, maar ook België en Duitsland.
https://www.bedrock.nl/vegan-kaasfondue-amsterdam-winkel/
Hoe groter Willicroft ook groeit, purpose en people blijven net zo belangrijk als profit. âAls je aan me vraagt welke het meest belangrijk is, dan zeg ik purpose. Want zonder de planeet hebben we niets. Toch weet ik ook goed dat we geen liefdadigheidsinstelling zijn, het is daarom belangrijk om ze te balanceren.â
Moeder Natuur als CEO
Om te zorgen dat elke beslissing binnen het bedrijf bijdraagt aan het behoud van de planeet, stelde Brad vorig jaar Moeder Natuur aan als CEO. Hoe ziet dit eruit in de praktijk? âBij elke beslissing die we maken, denken we aan Moeder Natuur en vragen we ons af of het beter of slechter is voor het milieu. Onze beslissing om de recepten te veranderen is hier een goed voorbeeld van.â
In de herfst zullen alle recepten van Willicroft niet meer op basis van noten zijn, maar van bonen. De notenteelt blijkt namelijk heel waterintensief te zijn. Daarnaast zijn er vaak sociale problemen in de industrie en hebben noten een lange bevoorradingsketen.
âMaar toen we grondig onderzoek gingen doen naar onze uitstoot, kwamen we erachter dat die helemaal niet zo laag was als gehooptâ, vertelt Brad over de keuze.
Waarom kaas en melk eigenlijk nooit ethisch verantwoord kunnen zijn
Willicroft stapt daarom over op plantaardige kazen van bonen. âWe gaan die bonen lokaal telen op land van melkveehoudersâ, vertelt Brad. âZo helpen we de boeren met de overgang naar plantaardige alternatieven en hebben wij een minder lange bevoorradingsketen.â
Deze beslissing is een goed voorbeeld van wat Moeder Natuur als CEO voor invloed kan hebben, omdat het vanuit het oogpunt van een bedrijf minder logisch is. âWe zijn jaren bezig geweest om de recepten op basis van noten te optimaliseren en ze werden goed verkocht.â
De toekomst van de zuivelindustrie
We zijn namelijk een stuk verder dan we bijvoorbeeld vijf jaar waren, maar we zijn er nog lang niet, vindt Brad. âDat de Europese Unie gisteren heeft besloten om amendement 171 te verwerpen en de plantaardige zuivelcensuur te stoppen, is bemoedigend. Maar er gaat nog steeds een heel groot deel van het Europese budget naar de zuivelindustrie.â
Waarom we plantaardige zuivel wél zuivel zouden mogen noemen
Hij benadrukt dat hij niet vindt dat alle zuivel in de ban moet â alleen de grote industriĂ«le boeren. âVeel mensen denken dat â omdat ik plantaardige kazen maak â ik vind dat we helemaal nooit meer zuivel moeten etenâ, zegt hij. âMaar ik denk niet dat dit de oplossing is. We zijn mensen en zullen nooit helemaal perfect zijn. Ik denk dat in de toekomst vlees en zuivel alleen gegeten zullen worden op speciale gelegenheden.â
Brad groeide natuurlijk op met een opa die een boerderij had. Hoe reageerde opa eigenlijk op het feit dat Brad plantaardige kazen ging maken? âZijn eerste reactie was vooral verwarringâ, lacht Brad.
âDaarna was hij vooral nieuwsgierig.â
Brad en zijn opa hebben goede gesprekken gehad. âMijn opa leest elke dag de krant van de eerste bladzijde tot de laatsteâ, vertelt hij. âHij heeft ook gezien dat het niet goed gaat met de planeet en hoe de melkveehouderij is veranderd. We geloven beiden heel erg in zelfvoorzienende kleine boerderijen en producten lokaal verkrijgen. Ik ben er daarom ook helemaal niet voor om de zuivelindustrie te verbannen. Maar we kunnen ook niet doorgaan met business as usual als we de planeet willen beschermen.â
Klimaatdoelen
Gelukkig ziet Brad dat er verandering ontstaat in de maatschappij. âBij steeds meer mensen Ă©n bedrijven is er een shift te zienâ, zegt hij. âVaak wordt het gelabeld als greenwashing, maar mensen prikken daar tegenwoordig heel snel doorheen. Het is natuurlijk zo dat hoe groter de organisatie is, hoe langer het vaak duurt om veranderingen toe te passen. Wanneer organisaties tijd steken in klimaatdoelen opstellen, vind ik dat heel bemoedigend. We begeven ons in ieder geval in de juiste richting. Nu kunnen we de snelheid gaan opvoeren.â
Zelf heeft Brad ook ambitieuze klimaatdoelen. Met zijn team bij Willicroft hopen ze in de toekomst een CO2-belasting op eten te realiseren. Daarnaast wil hij dat Willicroft zelf in de toekomst CO2-positief is. âWe kunnen niet maar blijven nemen van de planeetâ, zegt hij. âOp een gegeven moment zijn de bronnen op. Daarom willen we meer CO2 gaan opnemen dan we uitstoten.â
Dit nieuwe huidverzorgingsmerk redt het regenwoud in plaats van het te verwoesten