‘Underconsumption core’ is misschien wel de duurzaamste social media-trend ooit
Normaal gesproken staan Instagram en TikTok vol met hauls, waarin mensen laten zien welke kleding ze (vaak bij fast-fashion winkels) hebben geshopt. Omdat veel van die videomakers een groot bereik hebben, leidt het tot overconsumptie en onnodige aankopen. De trend die momenteel rondgaat op social media, is daar een tegengeluid op: underconsumption core.
Wat is underconsumption core?
Niet langer trots zijn op die nieuwe jurk, maar juist indruk maken met de kledingstukken en items die je al lange tijd bezit: underconsumption core laat zien hoe goed het is om spullen te koesteren en er goed voor te zorgen. Korte filmpjes waarin mensen de afgedragen wandelschoenen die ze al vijf keer hebben laten repareren of de waterfles die ze al tien jaar gebruiken laten zien, gaan viral.
Het is niet helemaal duidelijk wie de trend origineel bedacht, maar inmiddels zijn er al duizenden mensen mee aan de haal gegaan. Zij roepen de gemiddelde consument op om minder te kopen en in plaats daarvan te repareren en blijven gebruiken zolang een item doet waar het voor dient, ook als het er misschien minder mooi uitziet dan in het begin.
Underconsumption core is nu vooral een trend die rondgaat op social media, maar eigenlijk is het natuurlijk veel meer dan dat. De mensen die eraan mee doen, zien het eerder als een levensstijl. Ze hebben die wandelschoenen in kwestie niet alleen voor dit filmpje al vijf keer gerepareerd, maar proberen elke dag zo duurzaam mogelijk met spullen om te gaan. Dat betekent dus repareren en er tijd en moeite in steken, maar ook tweedehands kopen en überhaupt bewust nadenken over aankopen.
Een welkome tegenreactie
Het is zonder twijfel een van de duurzaamste trends die ooit rondging op social media en een tegenreactie op overconsumptie die hard nodig is. Groene videomakers laten ermee zien dat het niet normaal is hoeveel spullen, vaak van slechte kwaliteit, ‘normale’ influencers kopen. De sustainable influencers benadrukken daarbij niet alleen het milieu-aspect, maar ook het financiële vlak: elke week een nieuw kledingstuk of altijd de nieuwste iPhone is immers weinig realistisch voor de meeste mensen.
Wat ons betreft wordt deze trend doorgetrokken naar meer dan een trend en wordt underconsumption core het nieuwe normaal; zodat influencers niet langer worden geprezen voor de grote bestellingen die ze plaatsen, maar juist voor de manier waarop ze lang met hun spullen doen.