Una Collective: een nieuwe agency voor meer (gender)gelijkheid op de werkvloer
Na jarenlang smeken bij de Eerste Kamer is het sinds 1 januari 2022 dan eindelijk zover: een wet die beursgenoteerde bedrijven verplicht om meer vrouwen in de leiding te benoemen. Het vrouwenquotum moet ervoor gaan zorgen dat de top voor minstens één derde uit vrouwen en uit één derde mannen moet bestaan. Het nieuwe consultancybureau Una Collective ondersteunt bedrijven in de stappen die hiervoor gezet moeten worden.
Het vooruitstrevende bureau brengt diversiteit en inclusiviteit in kaart en maakt dit voor het eerst meetbaar door middel van innovatieve software.
Lange termijn winst
Nederland begrijpt eindelijk dat het zaak en tijd is om al het arbeidspotentieel te benutten. Niet alleen om een gelijkwaardiger wereld te creëren, maar ook om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Uit onderzoek van onder meer Goldman Sachs is namelijk gebleken dat een evenwichtiger verdeling in de top de winst, innovatie en duurzaamheid bevordert.
Andere data laten zien dat je met een gender-divers team financieel 25 procent beter presteert en met een etnisch-divers team zelfs 36 procent beter. Maar de vraag aan werkgevers is: ben je bereid om je kortetermijndoelen en winst los te laten, om uiteindelijk voor je lange termijn succes te gaan?
Must have voor bedrijven
Soms is er binnen een bedrijf een survey rondgegaan, waaruit is gebleken dat de organisatie scheef is gegroeid. En soms is er een onderzoek gedaan, waardoor bepaalde pijnpunten naar boven zijn gekomen. Maar het is ook de tijdsgeest waarin we leven. De afgelopen jaren is het onderwerp ‘diversiteit’ steeds vaker aan bod gekomen en zijn veel bedrijven wakker geworden.
Je kind opvoeden met diversiteit: hoe doe je dat? Een antropoloog geeft tips
McKinsey heeft niet voor niets al 3 keer een rapport uitgebracht over hoe belangrijk diversiteit is binnen het bedrijf. Rixt Herklots, managing director van Una Collective: “We zien dat gendergelijkheid zich een weg aan het vinden is binnen het MKB. Maar het is voor veel bedrijven nog steeds een nice-to-have en geen must-have. Daar moet verandering in komen.”
Culturele transformatie
Gendergelijkheid in de boardroom moet eerder regel worden dan uitzondering: het is geen sticker of label dat je kunt opeisen en waar je nooit meer naar omkijkt. Una Collective wil deze uitdaging samen met bedrijven aangaan en hen met lange termijn visie begeleiden bij de stappen die zo hard nodig zijn.
Rixt: “Er is vaak een bepaald ongemak om die verandering door te zetten in een organisatie. Het vraagt namelijk om een culturele transformatie, want ergens gaan er dingen niet goed. Bijvoorbeeld in het taalgebruik, de beeldvorming of in de systemen die worden gebruikt. Dus het vraagt van leiders om dat ongemak tegemoet te gaan.”
Diversiteit in de breedste zin
Una Collective kijkt naar de diversiteit in het brede spectrum. “Dus wij kijken naar gender, etniciteit, seksualiteit en leeftijd, maar ook naar fysieke- en neurodiversiteit, zoals autisme, ADHD, uitdagingen die mensen kunnen hebben in de psyche. Het gaat echt om diversiteit in de breedste zin.
Luister ook: Bedrock Talks: over feminisme en gelijkheid met Milou Deelen
Gender is natuurlijk de makkelijkste, want over het algemeen is dat het meest gemakkelijk identificeerbaar te maken, sowieso al op het eerste gezicht. En dat is ook data is die opgevraagd mag worden door de werkgever. Maar zelfs dáár zien we dan er nog flinke stappen te zetten zijn,” aldus Rixt.
Het vrouwenquotum
Als wij in staat zijn om als samenleving diversiteit te omarmen en daarmee werkelijk inclusief te worden, kunnen we een enorme positieve impact op onze wereld maken. En Una Collective brengt het vrouwenquotum écht dichterbij. Hurray!