Zijn jij en je lover een ‘swiping couple’ oftewel, een swouple?
Tegenwoordig vindt 65 procent van de mensen hun liefde op een datingapp. Toch is het nog steeds iets waar veel stelletjes zich voor schamen. Het bekt gewoon niet zo lekker, maar een pakkend woord is er ook niet echt voor. Daarom heeft datingapp Fruitz een nieuwe term verzonnen: swouple!
Swouple (het; meervoud: swouples): een paar of koppel dat elkaar via een datingapp heeft ontmoet.
Schaamte rondom het liefdesverhaal
Actieve datingapp-gebruikers hebben het vast al eens meegemaakt: je hebt een leuk iemand gevonden via een datingapp en krijgt constant de vraag hoe jullie elkaar hebben ontmoet. Eh, ‘we-hebben-elkaar-ontmoet-op-een-datingapp’ komt er toch altijd een beetje knullig uit. Alsof je liever had gezegd: ‘van-een-feestje’ of ‘via-gezamenlijke-vrienden’.
Veel koppels voelen een bepaalde schaamte als het gaat om hun liefdesverhaal. Ze voelen zich onzeker, ontwijken de vraag en in het ergste geval verzinnen ze zelf een compleet ander verhaal. Maar waarom zouden we er, in een tijd waar zoveel mensen swipen voor de liefde, in vredesnaam niet trots op zijn dat we onze boyfriend, girlfriend of joyfriend online ontmoet hebben?
Swiping + couple = swouple
Fruitz, een populaire datingapp onder Gen Z-ers, waarbij je aan de hand van vier icoontjes (kers, druif, watermeloen en perzik) kan duidelijk maken waar je naar op zoekt bent, vindt dat het tijd is voor verandering. En aangezien het datingjargon toch al helemaal uit hand loopt (denk aan winter coating, cuffing season, maar ook twarrel, kwarrel, prela en eventuela) kan er best nog wel een nieuwe term bij.
Swouple dus. Swouple is, jawel, een samenvoeging van de Engelse woorden swiping en couple. Het woord definieert ‘koppels die elkaar via een datingapp hebben ontmoet’. Misschien moet je nog een beetje wennen, maar de term is zelfs al opgenomen in het online ‘slang‘ woordenboek, de Urban Dictionary. Dus wen er maar aan.
Labels plakken
Kijk, datingapps hebben uiteindelijk maar één doel (naast geld verdienen, natuurlijk) en dat is: jou aan een liefdespartner helpen. Liefst eentje die heel goed bij je past. En onderzoek toonde aan dat bijna de helft van alle Nederlandse jongvolwassenen de liefde online zoekt. Vooral in de leeftijdscategorie 18 tot 34 is het vinden van liefde via een telefoonscherm populair.
De verwachting is dat dit aantal de komende jaren alleen maar zal toenemen, dus het is dan ook niet zo’n gekke conclusie dat ons land inmiddels aardig wat ‘swouples’ rijker is en dat het helemaal niet nodig is om je hiervoor te schamen. Wel zo lekker dat je er nu een label op kunt plakken. ‘We zijn een happy swouple‘, dat klinkt best leuk, toch?
Love at first swipe
De datingapp vindt het stigma rondom koppels die elkaar online hebben ontmoet ouderwets en achterhaald in de huidige digitale tijd. ‘We leven in een wereld waarbij iedereen met elkaar in verbinding staat en de smartphone bijna met de hand is vergroeid. Daarom is het niet meer dan logisch dat ook de zoektocht naar de ideale partner zich ook online afspeelt. Nu is er dus een handige datingterm die kort maar krachtig uitlegt hoe jullie romance is begonnen.’
Fruits houdt er sowieso van om taboes te doorbreken en onderscheidt zich van andere datingapps door middel van speelse elementen en een vleugje humor. Daarnaast focust de app zich op diversiteit en inclusie en wil het ouderwetse gedachten rondom online dating aan de kaak stellen. Met swouple als toevoeging aan het dating jargon hoopt de app relaties die ontstaan door middel van ‘love at first swipe‘ te normaliseren en koppels te laten weten dat ze hun ontmoetingsverhaal van de daken mogen schreeuwen.
Hebben datingapps een negatieve invloed op onze mentale gezondheid?