Deze supermarkt introduceert ‘kletskassa’ tegen eenzaamheid
Bijna de helft van de Nederlanders voelt zich eenzaam. Niet alleen ouderen, maar ook jongeren kampen ermee. Supermarktketen Jumbo heeft er wat op gevonden: langzame rijen, speciaal voor mensen die geen haast hebben en het fijn vinden om een praatje te kunnen maken tijdens het afrekenen.
De supermarkt kan daardoor een ontmoetingsplek worden en helpen om de eenzaamheid terug te dringen.
Vooral jongeren kampen met eenzaamheid
We worden steeds individualistischer met z’n allen. We zitten constant online en hebben de hele dag oordopjes in, zelfs als we met elkaar praten. Ook worden we steeds luier. Boodschappen doen is zonde van de tijd, dus die worden besteld bij Gorillas. En dat is alleen áls er al gekookt wordt, want het liefst wordt ons eten kant-en-klaar geleverd door Thuisbezorgd, UberEats of een andere bezorgservice. Maar al die technologie en luiheid zorgen er ook voor dat we steeds eenzamer worden.
Eenzaamheid is niet alleen een naar gevoel, het leidt ook tot gezondheidsproblemen en minder meedoen in de samenleving. Het aantal mensen dat zich eenzaam voelt steeg in de afgelopen jaren van 35 procent (2019) naar 43 procent (2022). Vooral jongeren geven aan zich sterk emotioneel eenzaam te voelen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS uit het onderzoek Sociale samenhang en welzijn.
Sociaal contactmoment
Eenzaamheid lijkt dus een steeds groter probleem te worden. Supermarktketen Jumbo wil daar verandering in brengen en heeft daarom de zogenaamde ‘kletskassa’s’ geïntroduceerd, speciaal voor mensen die géén haast hebben en wél behoefte hebben aan een kletspraatje. Zo’n sociaal contactmoment kan namelijk veel belangrijker zijn dan de snelheid waarmee de boodschappen over toonbank vliegen.
Na een succesvolle try-out in het Brabantse Vlijmen, heeft Jumbo in 200 winkels door heel Nederland en België kletskassa’s geopend, waar mensen terecht kunnen voor een grapje, een anekdote, een recept of gewoon een gesprekje over het weer. Bij de keuze van de winkels is goed gekeken naar gebieden waar eenzaamheid sterk speelt (vooral in de grote steden, Zeeland en Limburg).
Steeds minder menselijke interactie
Boodschappen doen mag ook gezellig zijn, een moment om mensen te ontmoeten bij de coffee corner. Colette Cloosterman-van Eerd, hoofd commercieel officier van Jumbo: “Bij Jumbo willen we meer zijn dan alleen een plek waar je boodschappen doet. Het moet een ontmoetingsplek zijn, waar klanten een lekker kopje koffie kunnen pakken en een praatje kunnen maken met buurtgenoten.”
In de meeste winkels wordt steeds meer technologie toegepast, met als doel de kosten te verlagen en zelfbediening door klanten te stimuleren. Er is steeds minder menselijke interactie omdat klanten hun eigen aankopen scannen en vervolgens betalen bij een zelfbedieningsbalie. Het is niet zo dat de Jumbo niet mee wilt gaan met zijn tijd. In tegendeel, bij veel filialen is er nog maar één normale kassa. Maar ze zetten zich graag in voor de bestrijding van eenzaamheid.
Wat je volgens een neuropsychiater kunt doen tegen eenzaamheid