Zo schadelijk kan een stressvolle werkomgeving zijn
Een stressvolle werkomgeving kan evenveel impact hebben op je gezondheid als de sigarettenrook van een ander. Dat zegt Professor Jeffrey Pfeffer. Wow. Hij onderzocht stressfactoren op de werkplek en pleit voor meer aandacht voor sociale duurzaamheid.
Pfeffer is Thomas D. Dee II Professor in Organizational Behavior aan Stanford’s Graduate School of Business. Aan Gwyneth Paltrow’s online magazine Goop vertelt hij dat steeds meer bedrijven rekening houden met het milieu, maar ze vergeten daarbij sociale duurzaamheid: “Ik geloof niet dat er een bedrijf is dat een rapport uitbrengt waarin de gezondheid en het welzijn van werknemers beoordeeld wordt.”
Lees ook: Werken in duurzaamheid? 3 tips om een baan met betekenis te vinden
Bedrijven besteden meer aandacht aan het milieu dan aan hun eigen mensen, zegt hij. Komt door de schijnbare urgentie. Want het gaat niet goed met de wereld, dat weten we allemaal en daar is ook bewijs voor. Het is dus strategisch om daar iets aan te doen met je bedrijf. Echter is er nog maar weinig bewijs dat het niet goed gaat met de mensheid, dus daarop ligt de focus niet.
Sigarettenrook
Not good, vindt Pfeffer. Want te veel werknemers zijn ontevreden en ongelukkig en sociale duurzaamheid verdient aandacht.
“Het is ook niet verrassend dat mensen ongelukkig zijn op werk denk ik,” zegt Pfeffer tegen Goop. Pesten op de werkvloer en misbruik van positie komen regelmatig voor. Leiders, managers en werknemers staan onder grote tijds- en prestatiedruk en dat draagt bij aan onvrede. Er zijn veel bazen die het leiderschap niet helemaal begrijpen en dat kan psychische schade aanrichten bij werknemers.
Ook interessant: Thuis werken we even productief als op kantoor blijkt uit nieuw onderzoek
Komt omdat ze niet goed genoeg getraind en opgeleid worden, aldus Pfeffer. Een poll van Parade Magazine liet zien dat 35 procent van de werknemers een salarisverhoging zouden afslaan als ze hun supervisor konden ontslaan.
Economische onzekerheid
Een ander probleem is economische onzekerheid. Bedrijven ontslaan werknemers tegenwoordig met gemak op het moment dat ze niet meer nodig of overbodig zijn. Steeds meer mensen hebben een baan waarvan niemand weet hoe lang deze nog zal bestaan. Onderzoek laat zien dat geen controle over de zekerheid van je baan extreem stressvol is. Misschien dat de huidige generatie werknemers dat nog wel pikt, maar volgens Pfeffer ligt dat bij millennials anders. Die gaan gewoon een andere baan zoeken als hun werkplek ze niet meer aanstaat.
Onzekerheid en een gespannen sfeer leveren stress op. En stress is giftig voor je lijf. In directe vorm, maar ook indirect kan het leiden tot slechte gewoontes, zoals ongezond eten, te veel alcoholgebruik of zelfs drugsgebruik.
“In een onderzoek dat ik samen met Joel Goh en Stefanos A. Zenios deed, ontdekten we dat werkomstandigheden zoals lange dagen, werk-privé conflicten, geen sociale support en economische onzekerheid zo schadelijk kunnen zijn als sigarettenrook van een ander, gekeken naar zelf-gerapporteerde fysieke en – mentale klachten, ziektes gediagnosticeerd door een arts en sterftecijfer,” aldus de professor.
Sociale duurzaamheid creëren
Volgens Pfeffer moeten bedrijven en HR-afdelingen op zoek naar bewijs, zodat ook sociale duurzaamheid (en dus gezondheid en welzijn van werknemers) urgent wordt.
Werkgevers die willen investeren in sociale duurzaamheid kunnen volgens hem met het volgende beginnen.
- Zorg dat nieuwe werknemers passen bij de cultuur van het bedrijf, geef ze training en stimuleer ontwikkeling.
- Investeer in je werknemers, in verantwoordelijkheid en wederzijdsheid. Laat werknemers zelf beslissingen nemen.
- Behandel ze als volwassenen, dat gebeurt nog te vaak niet.
- Laat werknemers delen in financiële beloningen, geef ze een aandeel in hun goede werk.
- Zorg voor een werkplek waar mensen contact met elkaar kunnen hebben, sociale support houdt werknemers geïnteresseerd en betrokken.
- En last but not least: zorg voor genoeg vrije tijd. Help werknemers in privé situaties als dat nodig is.
Meer lezen over werk?
- Zo richt je een werkruimte in om je brein optimaal te laten functioneren
- Hoe erg is een huilbui op het werk?
- Geen zin om te werken? Zo krijg je jezelf toch aan de slag