Leonie Collombon
Leonie Collombon Duurzaamheid Vandaag
Leestijd: 3 minuten

Hoe Snapchat consumenten bewuster laat shoppen door gebruik van lenzen

Zo’n tien jaar geleden was Snapchat vooral een communicatieplatform waarmee je grappige foto’s van jezelf met hondenoren kon versturen, maar anno 2024 is het veel meer dan dat. De app speelt in op maatschappelijke momenten zoals politieke verkiezingen, maar is ook constant bezig met ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid. Lenzen die bewust consumeren moeten aanmoedigen, helpen daarbij.

Snapchat laat consumenten bewuster winkelen

Natascha Chamuleau, General Manager van Snap Inc Benelux, is dol op digitale ontwikkelingen zoals AI (Artificial intelligence) en AR (Augmented reality). Zet je die technieken op de juiste manier in, dan kunnen ze volgens haar een positieve impact op de wereld hebben. Bij Snapchat doen zij en haar team dat onder andere door shoppinglenzen, waarmee gebruikers online items kunnen ‘passen’.

Drie kleuren van een lipstick bestellen of hetzelfde jurkje in meerdere prints kopen omdat je niet weet wat de beste optie is? Dat is niet bepaald goed voor het milieu; van onnodig verpakkingsmateriaal tot retourritjes die voorkomen hadden kunnen worden. Om nog maar te zwijgen over de fastfashionmerken die geretourneerde spullen verbranden omdat dat de goedkoopste optie is… Als het aan Chamuleau ligt, is die situatie binnenkort verleden tijd. Met de Snapchat shoppinglenzen krijgen gebruikers de kans om items online te ‘passen’. 

“Van L’Oreal, Footlocker en Adidas tot Chanel en Cartier: we werkten de afgelopen jaren met allerlei merken samen. Snapchatters kunnen door gebruik van een lens de kleur van een oogschaduw of lipstick op hun eigen gezicht zien of digitaal een sieraad of kledingstuk passen,” aldus de General Manager. Hoewel dat in eerste instantie misschien vooral als een leuke functie klinkt, zit er volgens Chamuleau veel meer achter.

Snapchat
Snapchat

Duurzamer en bewuster winkelen

Snapchat onderwierp de lenzen namelijk aan een onderzoek en ontdekte dat de shoppingfilters voor bewuster consumentengedrag zorgden. 66 procent van de consumenten die de afgelopen jaren iets via zo’n filter paste, was minder geneigd om het bestelde item terug te sturen. Volgens Chamuleau laten die cijfers zien dat digitaal passen voor bewuster shoppen zorgt: “Mensen weten immers voordat ze bestellen al of het item in kwestie wel goed bij ze past.”

Dat die lenzen zo goed werken, is volgens de Snapchat-manager deels te danken aan de snelle digitale ontwikkelingen. Doordat de filters volledig 3D zijn, kun je een item écht passen. “Sportschoenen worden over je gewone schoenen heen geshowd en de kleur van een lippenstift ziet er op de lens precies hetzelfde uit als in het echt,” aldus Chamuleau. 

Het biedt volgens haar genoeg mogelijkheden voor de toekomst, zodat Snapchat nog duurzamer kan worden ingezet. Door hele collecties van een webshop digitaal te kunnen passen, bijvoorbeeld, maar de General Manager ziet ook voor zich dat je in de toekomst met zo’n lens kunt zien welke maat je nodig hebt. Hoe de lenzen er over een aantal jaar precies uitzien, weet zij nu ook nog niet, maar dat er bij Snapchat gekeken wordt naar groene ontwikkelingen, moge duidelijk zijn.

Of je nou één jurkje of een compleet nieuwe garderobe besteld: winkelen maakt gek genoeg gelukkig. Waar komt dat gevoel vandaan? Een gelukspsycholoog legt uit hoe dat werkt.

Duurzaam dilemma: Stoppen met shoppen bij goedkope online winkels? 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️