Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Samsung?
Multinationals verdienen ontelbaar veel geld, maar zijn vaak een drama voor het klimaat. Hoog tijd om deze bedrijven eens onder de loep te nemen. Wij gaan na hoe het zit met de duurzame ontwikkeling bij grote, internationale bedrijven. Deze keer: hoe duurzaam is Samsung?
Bijna iedereen heeft wel een apparaat van Samsung thuis. Al is het niet de telefoon die je dagelijks in je hand hebt, dan is het misschien wel je televisie, wasmachine of koelkast. Eén ding is duidelijk: met zoveel gebruikers kunnen ze veel duurzame impact maken. Des te belangrijker voor het merk om hard aan hun duurzame doelen te werken en maatschappelijk verantwoord ondernemen de norm te maken.
Om een goed beeld te krijgen van de duurzame doelen en acties van Samsung, deed ik wat online fact checking en sprak ik met Michiel Dijkman. Michiel is verantwoordelijk voor de hele afdeling communicatie van Samsung Benelux, waar ook de tak MVO/CSR onder valt.
Michiel: “Corporate Social Responsibility is ooit ontstaan met het idee: we doen iets terug voor de maatschappij. Wat je nu ziet, is dat CSR steeds meer verweven moet zijn in het hele bedrijfsproces. Zo zit bij veel start-ups maatschappelijk ondernemen in de genen van het bedrijf.”
Samsung en duurzaamheid
Samsung heeft als missie om het leven van mensen gemakkelijker en mooier te maken door middel van technologie, vertelt Michiel. Het bedrijf is druk bezig om duurzaamheid in het core process van het bedrijf te verweven, maar daarvoor moeten zeker nog de nodige stappen worden gemaakt.
Lees ook: Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Primark?
8 jaar geleden had Samsung nog geen MVO-beleid. Het top-management stapte toen over van het supporten van goede doelen naar het aangaan van strategische partnerschappen op maatschappelijke thema’s als onderwijs, digitale vaardigheden en duurzaamheid.
Op die manier hoopt het bedrijf duurzaamheid te linken aan de core business. “Tegelijkertijd moet je als bedrijf ook niet bang zijn dat commercie en ‘iets goed doen’ gescheiden moeten zijn,” aldus Michiel.
Samsung vs. Fairphone
Als je kijkt naar de industrie concurreert Samsung met partijen als Apple en Huawei, maar ook het duurzame Fairphone is een alternatief op telefoongebied. En waar Samsung op de vergelijkingswebsite Rank a Brand een D-label behaalt, scoort Fairphone een B-label. Hoe zit dat?
https://www.instagram.com/p/BpKS3fFDKhx/
Fairphone is een kleine start-up in de sector en breekt de elektronicasector open door te zorgen voor eerlijke arbeidsomstandigheden voor fabrieksarbeiders. Denk aan meer eerlijke lonen en conflictvrije mineralen. Daarnaast werkt het merk actief aan het verminderen van de impact op het milieu in het productieproces. Iets waar Samung nog een puntje aan kan zuigen.
Prachtig, maar de vraag is, volgens Michiel, of een merk als Fairphone zo gemakkelijk kan opschalen. Als er ineens 10 miljoen mensen een Fairphone willen, kunnen ze misschien de vraag niet meer aan – iets wat grote partijen wel kunnen door efficiëntie productie en logistieke processen. Waar, maar dat is natuurlijk een andere discussie.
Michiel ziet het merk dan ook als een challenger op de markt die het voor grote bedrijven als Samsung een must maakt om haar voorbeeld te volgen en harder op duurzame en maatschappelijke zaken in te zetten.
Wat Samsung wél goed doet
Als we Rank a Brand mogen geloven, heeft het merk de eerste duurzame stappen gemaakt. Onder andere op het gebied van CO2-reductie en plastic verpakkingen:
- Samsung heeft hard ingezet op het gebruik van gerecycled/bio plastic in zowel producten als verpakking. In 2020 wil het merk haar verpakkingen voor 100 procent voorzien van duurzaam gecertificeerd papier (in plaats van single use plastic).
- In de afgelopen 9 jaar heeft Samsung haar best gedaan om de CO2-uitstoot met 243,1 miljoen ton te verminderen (om je even een beeld te geven: dat is de uitstoot van de koelkasten in 1,5 miljard huishoudens). Dit wil ze doorzetten en in 2020 250 miljoen ton CO2-uitstoot besparen. Ook zijn in 2020 de fabrieken in Europa, de VS en in China overgestapt op 100 procent hernieuwbare energie. De fabriek in Vietnam volgt in 2022.
- Michiel voegt hier nog aan toe dat het merk ook steeds beter kijkt naar hoe ze producten duurzamer kan maken én het leven van de consument kan vergemakkelijken. “Een product moet het milieu én de mens helpen, pas dan ga je impact maken.” Een voorbeeld is de wasmachine die de was weegt en zo bepaalt hoeveel wasmiddel het wasje nodig heeft en hoelang die moet draaien, etc. “Dit zorgt ervoor dat je duurzamer wast, maar is ook voor de consument een uitkomst.”
Toch mag er zeker nog wat gas worden gegeven door Samsung om milieuvriendelijker te werk te gaan en de arbeidsomstandigheden te verbeteren.
Lees ook: Wasjes draaien slecht voor het milieu? Zo pak je het duurzamer aan
Wat is nog niet duurzaam genoeg aan Samsung
Volgens Rank a Brand valt er nog genoeg te doen voor Samsung. Niet gek, vindt Michiel, want in zo’n groot bedrijf duurt het even voordat processen veranderen. Maar áls ze dan veranderen, is de impact groot.
Wat er nog beter kan bij Samsung:
- Wat veel zou kunnen betekenen voor Samsung is circulaire productie. Nu worden producten gemaakt van met name nieuw en ietwat gerecycled materiaal, maar het ideaal is om producten zoveel mogelijk circulair te maken (zoals Fairphone). Voor een bedrijf als Samsung is dit een proces waar je stap voor stap komt, maar die stappen moeten wel worden gezet.
- De omstandigheden in fabrieken en mijnen, zowel van Samsung als haar toeleveranciers zijn de afgelopen 8 jaar enorm verbeterd. Dit is wel een continu proces van verbetering, je bent nooit helemaal klaar. Wij werkende Nederlanders zitten bijvoorbeeld erg veel, maar in de productiefaciliteiten wordt juist geprobeerd mensen minder te laten staan.
- Daarnaast kan Samsung meer aandacht bieden aan het sociale component. Denk aan het maken van sociale proposities om de consument te helpen duurzamere keuzes te maken, maar ook aan het aanpakken van maatschappelijke problemen (zoals overmatig smartphone gebruik terugdringen en WhatsAppen in het verkeer tegengaan).
Hé, ook jij kan helpen!
Interessant detail: om circulaire dromen waar te maken, moeten oude producten wel worden ingeleverd. Helaas is dat iets wat wij als consument vaak niet doen. Ga maar ‘s na hoeveel oude telefoons jij nog in je nachtkastje hebt liggen (oeps…).
In jouw telefoon zitten nog allerlei producten die hergebruikt kunnen worden (zoals plastic, schermen en mineralen – die nu uit mijnen worden gehaald).
Als al die telefoons worden gerecycled, kan een heleboel onnodige productie worden teruggedrongen. Samsung heeft als doel gesteld om in 2030 7,5 miljoen ton aan e-waste te verzamelen.
Dus ook aan jou: lever je oude elektronische producten altijd in bij een WeCycle-punt, zodat het weer aan een nieuw leven kan beginnen. Zo helpen we elkaar allemaal een handje, op weg naar een duurzamere wereld!
Meer multinationals en klimaat?
- Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is MAC Cosmetics?
- Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is het kledingmerk ONLY?
- Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Coca-Cola?