‘s Avonds niet meer aan je werk denken; zo doe je dat
Vroeger waren de grenzen tussen werk en de thuissituatie kraakhelder. Op het werk rondde je de werkdag af om vervolgens thuis echt even ‘uit’ te staan. Je had immers geen smartphones of laptops om thuis nog even verder te werken. Uitchecken en even vrij zijn van prikkels, het wordt ons steeds moeilijker gemaakt. Niet meer aan je werk denken is dan makkelijker gezegd dan gedaan.
Dat gevoel wanneer je thuiskomt, je jas ophangt, (eventueel) de kinderen een kus geeft, aan je geliefde vraagt hoe zijn werkdag was en begint met koken. Met nog honderdduizend gedachten over werk. Dan maar een glas wijn, om de stress iets minder heftig te maken.
Je had toch met jezelf afgesproken dat thuis thuis was? Waarom spookt werk ‘s avonds dan nog door je hoofd en ben je geneigd om tóch je telefoon erbij te pakken om even je mail te checken?
Niet aan werk denken als je thuis bent
Zo erg is het niet hoor. Dat je nog even je mail checkt. Zeker sinds de pandemie zijn we meer thuis aan het werk. Dit betekent dat er overdag weleens een wasje wordt opgevouwen, waardoor je ‘s avonds de neiging hebt om nog een uurtje aan werk te besteden.
We hebben er allemaal last van. Het is alleen wel zaak dat je niet achter de feiten aan blijft lopen, zodat je niet meer kunt genieten van je avond. Hoe zorg je er nou voor dat je niet meer aan werk denkt wanneer je thuis bent? Of aan die ene presentatie die je overmorgen nog moet doen. Of aan die – shit, ik wist wel dat ik iets vergeten was! – ene klant die je nog moest mailen.
Studie
Dr. Brandon van de Ball State University (Indiana) laat in dit onderzoek zien dat het belangrijk is dat je opschrijft hoe je precies je to-do list gaat managen. Je brein is namelijk erg intelligent. Zodra je een afspraak hebt gemaakt of er is een deadline in zicht, dan wordt dit in de hersenen opgeslagen. Om belangrijke zaken niet te vergeten, word je continu geconfronteerd met bepaalde signalen.
Deze signalen kun je ‘s avonds niet ‘even’ uitzetten. Je wordt er de hele dag aan herinnerd, dus ook als je thuiskomt. Toch kunnen we deze signalen tijdelijk onderdrukken of in ieder geval niet de overhand laten hebben.
Schrijf taken van je af
Om overzicht te bewaren en te zorgen voor rust in het hoofd, is het belangrijk dat je vooraf bedenkt welke taken en doelen je wanneer bereikt wil hebben. Werk is een groot onderdeel van ons leven en het is normaal dat je daar vaak aan denkt.
Alleen omdat we door het thuiswerken en de technologie bijna altijd toegang hebben tot werk, is het verleidelijk om daar aan toe te geven. Nog even de mail checken, of toch nog even een belangrijk stuk doorlezen. Voor je het weet ben je weer een paar uur verder. En als je al niet toegeeft aan de taken, blijven ze door je hoofd spoken. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een planning te maken.
Maak een to-do list en schrijf taken letterlijk van je af. Op deze manier creëer je duidelijkheid en rust in je hoofd. Want de taken die op papier staan, kun je makkelijker loslaten. Er zijn verschillende apps zoals OmniFocus of een ouderwets notitieboekje om dit te doen.
Iedereen heeft recht op me-time, en het gevaar van altijd met werk bezig zijn is een burn-out. Afstand van werkzaamheden nemen is belangrijk. Even in het moment leven en ruimte creëren voor dromen, creativiteit of zelfs verveling waaruit mooie dingen kunnen ontstaan.
Is het tijd voor een carrièreswitch? 4 signalen dat je moet switchen