Yvette richtte rouwapp Condole op: ‘Toen mij moeder overleed kostte praaten over verdriet weinig moeite’
Vroeg of laat krijgt iedereen met rouw te maken. Om dat proces een stukje draagzamer te maken, richtte Yvette den Hartog de app Condole op; zowel nabestaanden als naasten daarvan kunnen hier veel troost uithalen. Hoewel de app op verschillende manieren hulp biedt, is het vooral de verbindende factor die de oprichtster zo belangrijk vindt.
Condole is er voor iedereen die rouwt én naasten
Toen Yvette vijftien jaar oud was, overleed haar moeder. Hoewel die periode vanzelfsprekend ontzettend moeilijk was, merkte ze dat praten over haar verdriet haar weinig moeite kostte. Al snel kreeg ze door dat dit niet voor anderen gold; in de jaren na het verlies kwamen regelmatig leeftijdsgenoten naar haar toe om advies te vragen. Ze besloot toen een boek voor jongeren in rouw te schrijven en belandde nog later in de uitvaartbranche dankzij dezelfde interesse. Na het boek wilde ze echter meer betekenen voor rouwenden.
Een boek vond ze anno nu echter niet meer de oplossing; er moest volgens haar een digitale manier komen om nabestaanden te ondersteunen in hun rouwverwerking. Zo ontstond Condole, een app die drie jaar na z’n oprichting nog altijd groeit en zich volgens Yvette constant aanpast aan de behoeftes van deze tijd. Enerzijds kan Condole gebruikt worden als condoleanceregister; anderzijds is er het hulpgedeelte van het platform. Daar kunnen zowel nabestaanden als hun naasten en zorgverleners terecht.
Voor nabestaanden staan er bijvoorbeeld artikelen, podcasts en video’s op wanneer ze troost of hulp zoeken, maar het is vooral de kant die verbindt, waar Yvette zo trots op is. Naasten van rouwende nabestaanden kunnen er in eerste instantie terecht op het condoleanceregister, maar kunnen de app ook downloaden om hun dierbare te steunen. Op belangrijke momenten krijgen ze een herinnering om een berichtje te sturen, of liever nog; even langs te gaan, en er worden tips gegeven om mensen in rouw te ondersteunen.
Verbinding met naasten
Volgens Yvette blijft dat altijd belangrijk, niet alleen in het eerste jaar na iemands overlijden. Haar eigen moeder overleed rondom de kerstperiode; zelfs na zo veel jaren, kan die tijd moeilijk voor haar zijn. Ze gaat dan wat vaker bij haar vader eten of zoekt bewust herinneringen van vroeger op. Dat zo’n rouwproces er voor iedereen anders uit ziet, en ook nog eens van dag tot dag verschilt, zorgt er volgens haar voor dat naasten het soms lastig vinden om de juiste hulp te bieden. Een simpel berichtje of even langskomen helpt dan volgens haar –en daar stuurt de app je in moeilijke periodes reminders voor.
En die herinneringen zorgen daadwerkelijk voor offline verbinding, weet ze. Het ontroerendste compliment dat ze ooit, al dan niet indirect, kreeg? Toen een 80-jarige vrouw overleed, besloot haar familie het condoleanceregister van Condole te gebruiken. Haar man, die vanaf dat moment weduwnaar was, gebruikte de app zelf niet. Na de uitvaart bleven kleinkinderen meldingen krijgen op speciale dagen, waardoor ze veel vaker bij hun opa op bezoek gingen. Een mooi voorbeeld van hoe digitalisering kan bijdragen aan verbinding, als je het Yvette vraagt.
Download de rouwverwerkingsapp hier.
Bij het Rouwcafé ontmoeten jongeren elkaar: ‘In ongedwongen sfeer samen rouwen’