Good News Monday: Pinterest bant alle reclames die afvallen promoten
Goed nieuws horen we maar al te graag. In een wereld waarin we zwemmen in het plastic en bijna identiteitsloos zijn zonder social media, kunnen we een flinke dosis goede daden en nieuwtjes goed gebruiken. Er gaat namelijk ook een hele hoop góed. Daarom trappen we de week graag af met goed nieuws. Vandaag: Pinterest stopt met het vertonen van pro-afval reclames.
En dat werd tijd ook!
Pinterest bant alle reclames die afvallen promoten
In 2021 is het dan ook not done anymore en dus gewoon écht niet van deze tijd om reclames, advertenties of advertorials te tonen die afvallen stimuleren. Het social media platform dat dagelijks miljoenen bezoekers trekt maakt daarmee een groot statement: body negativity is not ok.
Je lichaam is precíés goed zoals het is en daar wil je juist tot in alle puntjes van houden. Dat is precies de reden dat Pinterest niet langer reclames over afvallen en BMI toestaat, en nope: dus ook geen ‘before and after’ foto’s en reclames.
Statement
Met het verbannen van reclames dat afvallen promoot is Pinterest het eerste social media platform dat op deze manier een duidelijk statement maakt vóór body positivity.
Eerder stopte Pinterest al het vertonen van reclames met body shaming en ads die producten aanprijzen met zogenaamde ‘nu-val-je-ineens-heel-veel-af’ teksten erop.
Pinterest’s head of content Aya Kanai zegt hierover: “we will no longer allow any advertisements that discuss weight loss, reference BMI, or show before-and-after imagery or imagery that idealizes certain body types and features.” Duidelijk!
Met deze verandering wil Pinterest een meer positief en inclusief platform worden, waarop álle verschillende lichamen zich thuis voelen.
Meer platforms doen mee
Pinterest is overigens niet het ene social mediaplatform dat zich hard maakt tegen body shaming: Facebook heeft speciale health and fitness advertising policies dat voorkomt dat er side by side en before and after foto’s worden geplaatst bij advertenties en TikTok verbiedt ads die afvalproducten promoot.
Hopelijk is dit het begin van een positieve golf aan veranderingen op social media. Die zijn namelijk meer dan welkom!