‘Onze missie? Biologisch eten betaalbaar voor iedereen’
Klanten die denken dat biologisch eten automatisch duur is, die komen Rebekah Simmons en Maurits Wösten van Lidl regelmatig tegen. ‘’Door die gedachte zien consumenten biologisch niet altijd als een optie. Ik denk dat het heel mooi is als we dat gaan doorbreken’’, vertelt Rebekah. De twee collega’s hebben een duidelijke missie: biologisch eten betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen.
Van het groente- en fruitassortiment is twintig procent momenteel al biologisch en een deel wordt al alleen biologisch aangeboden. Bovendien is Lidl dit jaar door de Consumentenbond uitgeroepen tot de goedkoopste supermarkt in biologisch. Maar in de ogen van duurzaamheidsspecialist Rebekah en manager inkoop AGF (aardappelen, groenten en fruit) Maurits valt er nóg meer te winnen. ‘Wat kunnen we nog meer doen?’, speelt er continu door de hoofden van de Lidl-collega’s. Ze hebben zichzelf in ieder geval een duidelijk eerste doel gesteld: in 2026 moet de omzet van verse biologische AGF zijn verdubbeld ten opzichte van 2022.
Vanwaar de noodzaak?
Samen met leveranciers zoekt het duo continu naar duurzame oplossingen. Waarom? ‘’Omdat de impact van onze voedselproductie op de wereld steeds zichtbaarder wordt’’, vertelt Maurits. Rebekah vult hem aan: “Het klinkt misschien heel cliché, maar ik heb vorig jaar een dochtertje gekregen en daardoor voel ik die verantwoordelijkheid alleen nog maar meer. Eten is een basisbehoefte, dus we hebben het voedselsysteem, en elkaar, hard nodig; supermarkten, boeren en leveranciers. Maar daar moeten we dan wel samen in gaan verduurzamen. Eén manier om dat te doen is door meer biologisch voedsel te produceren, waarbij extra rekening wordt gehouden met het milieu en dierenwelzijn.”
Maurits vertelt enthousiast: Bij Lidl sta je als inkoper letterlijk in de keuken met de leveranciers. We bouwen vanaf niks samen een product op en stellen elkaar in het gehele proces de vraag: hoe kunnen we het verduurzamen? ‘ En wat ik zo leuk vind aan ons werk? Dat we het samen doen met alle afdelingen. Iedereen heeft dezelfde drive om het goed te doen, niet voor de bühne, maar achter de schermen – simpelweg omdat we het belangrijk vinden.’’
Al twaalf jaar met plezier
De twee krijgen naar eigen zeggen veel vrijheid om hun plannen te realiseren. “Binnen anderhalve maand hadden we niet alleen een doelstelling, maar ook een ‘go’ van de directie om direct aan de slag te gaan. Bij Lidl kan het snel gaan als je ergens in gelooft en kansen ziet. Als je een goed verhaal hebt, is bijna alles mogelijk’’, licht Rebekah toe. Voor Maurits de reden dat hij het na twaalf jaar nog erg naar zijn zin heeft bij zijn werkgever. “Er zijn altijd vernieuwingen en ontwikkelingen en er hangt een positieve vibe. Het leuke is dat wanneer er zoiets moois als deze biologische doelstelling wordt gepitcht, iedereen direct enthousiast is en elke afdeling gepassioneerd aan de slag gaat.’’
Wat Maurits en Rebekah betreft blijft het niet bij AGF, maar heeft Lidl uiteindelijk binnen iedere productcategorie een mooi biologisch aanbod. “Het is onze ambitie dat onze klanten zich niet hoeven af te vragen of ze wel of niet een duurzame keuze maken. Die maken ze bij Lidl altijd wel. Zo gaan we samen duurzaam vooruit’’, besluit Rebekah.
Passie voor biologisch?
Heb jij net als Rebekah en Maurits een passie voor biologisch? En wil jij meer verantwoorde producten in de schappen? Kom dan werken bij Lidl! Hier vind je meer informatie.