Wetenschap: mensen weten niet wanneer ze een gesprek moeten stoppen
We hebben ze allemaal weleens gehad⊠Zoân gesprekspartner bij het koffiezetapparaat op kantoor, op een netwerkborrel of bij een verjaardag die maar door blĂ©Ă©f praten. Hij of zij kreeg maar niet door dat jij allang niet meer geĂŻnteresseerd was in wat hij of zij had te zeggen. Maar wat nou als we je vertellen dat jij die irritante persoon waarschijnlijk ook meer dan eens bent geweest tijdens een gesprek?
Uit onderzoek blijkt namelijk dat gesprekken ongeveer nooit eindigen als beiden gesprekspartners dat willen. We zijn ongelofelijk slecht in peilen of we moeten stoppen met praten.
Stoppen met praten tijdens een gesprek? Waarschijnlijk wel
Het onderzoek werd op 9 maart geplaatst in de Proceedings of the National Acedemy of Sciences USAÂ en ontdekte dat maar twee procent van de gesprekken (tijdens het onderzoek) stopte toen beide partijen dat wilden.
Dat is niet de enige vondst van het onderzoek: we vinden het vaak ook lastig om het praatje te eindigen. In ongeveer de helft van de gesprekken wilden beide mensen minder lang praten. Dat was meestal wel op een ander punt in het gesprek.
Maar het laat goed zien dat we het lastig vinden om gesprekken af te kappen. Deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat de gewenste lengte van hun gesprek ongeveer de helft was van het daadwerkelijke dialoog.
Hoe een normaal gesprek te hebben (dat is lastiger dan je denkt)
Belangrijke bevinding
Dat we zo slecht zijn in het beoordelen wanneer een gesprekspartner het gesprek wil afronden is een belangrijke bevinding, zegt Thalia Wheatley. Wheatley is een sociaal psycholoog aan het Dartmouth College. Ze was niet betrokken bij het onderzoek.
âHet is waarschijnlijk Ă©Ă©n van de redenen waarom we zoân fan zijn van koffie wandeldates en etentjesâ, zegt ze. âDe lege koffiebeker of de rekening geeft ons een uitweg.â Het is een manier om het praatje te beĂ«indigen zonder daadwerkelijk te zeggen dat je het gesprek wil eindigen.
Alison Wood Brooks, hoogleraar bedrijfskunde aan Harvard Business School, benadrukt hoe belangrijk het is om te gaan experimenteren met gespreksstrategieën. Alleen zo kunnen we ons in de toekomst beter navigeren door belangrijke gesprekken.
Klets je de oren van iemands hoofd bij een netwerkborrel, terwijl de ander stiekem allang weg wil? Dan verpest dit bijvoorbeeld je kans om een zakelijke connectie te maken. âHet is eigenlijk gek dat we Rovers op Mars kunnen zetten, en nu pas beginnen te begrijpen hoe mensen met elkaar pratenâ, zegt Brooks.
10 tips om betere gesprekken te voeren in een wereld waarin we niet meer naar elkaar luisteren