Ondernemen in het buitenland, Inge de Jong (29) draait haar hand er niet voor om
Inge de Jong (29) opende onlangs haar derde kantoor. En wel in Dubai. Na Amsterdam en Berlijn wil de Jong in het Midden Oosten haar evenementen business, gespecialiseerd in maatwerk én schakelen tussen diverse culturen, verder uitbouwen. Groots denken is aan haar wel besteed en dat moet ook wel als je gaat ondernemen in het buitenland.
Wij vroegen haar naar haar kernwaarden, ondernemerschap en de uitdagingen die ondernemen in het buitenland met zich meebrengt.
Wist je altijd al dat je wilde ondernemen in het buitenland?
“Ik heb altijd al een ondernemend karakter gehad, maar pas vanaf de universiteit ging ik echt actief aan de slag met het opzetten van bedrijven. Dat ging in eerste instantie alle kanten op.
Toen ik 21 was en in China woonde, was ik bezig met calorievrije alcohol samen met een investeerder. Dat werd dusdanig chemisch en complex dat we daar uiteindelijk niet mee door zijn gegaan. Ook ben ik destijds bezig geweest met een kledingmerk én een app waarbij influencers instagram exposure konden ruilen als barter voor een lunch of een diner bij restaurants op basis van de waarde van het desbetreffende account. Uiteindelijk is Eventic ontstaan tijdens m’n studie en kwam alles wat ik leuk vond samen.”
Wat zijn voor jou belangrijke kernwaarden als ondernemer?
“Innovatie: We willen graag vooruitstrevend blijven in wat we voor onze klanten neerzetten. Dit proberen we in elk detail terug te laten komen; van details op de events zelf – zoals een bar waarbij je drankje wordt gemaakt op basis van je personality traits – tot de manier waarop we zelf werken.
Betrouwbaarheid: Internationaal consistente service bieden is een van onze belangrijkste doelen. In de US zou je dezelfde top level service moeten ontvangen als in bijvoorbeeld Berlijn. We trainen ons personeel op de ‘Eventic way’ om dit mogelijk te maken.
Creatief oplossend vermogen: Ondernemen is voor mij constant nadenken over oplossingen. In elke uitdaging zie ik een kans en we passen bewezen oplossingen toe op onze eigen unieke situatie en markt. In de meeste gevallen heeft een ondernemer vóór mij het probleem waar ik tegenaan loop namelijk al eens opgelost. Hoe schaal ik Eventic verder op, hoe zorgen we dat de processen kloppen – dit is in principe niets nieuws. Het dient enkel toegepast te worden op onze specifieke situatie en onze markt.
Flexibiliteit: We passen ons continu aan aan de wensen van onze klanten. Ondertussen houden we overigens wel vast aan onze kernwaarden. Die helpen ons om zorgvuldig te bepalen met wie we überhaupt in zee gaan.
Teamwork: Bij Eventic investeren we in het aantrekken en opleiden van de beste mensen in de markt. Iedereen voelt zich sterk verbonden met onze missie: het organiseren van toonaangevende evenementen, waarbij klanten zich in de voorbereiding compleet ontzorgd voelen en gasten uiteindelijk een onvergetelijk evenement beleven.”
Denk je dat iedereen het kan: ondernemen
“Of je kunt ondernemen staat wat mij betreft gelijk aan je eigen level van persoonlijke ontwikkeling en een aantal kern personality traits. Als jij makkelijk in oplossingen denkt of jezelf dat aangeleerd hebt, gaat ondernemen je automatisch makkelijker af.
Toen covid om de hoek kwam kijken, zag je dat de ondernemers die zich creatief aanpasten aan de situatie het overleefden. Denk je alleen binnen de gebaande paden, dan is dit een stuk lastiger. Ook moet je als ondernemer, in de meeste gevallen, in het begin van alles wat weten en jezelf daarin blijven ontwikkelen. Dat vergt een bepaalde nieuwsgierig- en leergierigheid.
Verder is het een combinatie van factoren en komt er ook een stukje geluk bij kijken. Wel denk ik overigens dat het helpt als je richting je omgeving uitspreekt wat je graag neer wil zetten. Veel mensen zijn dan bereid om te helpen, is mijn ervaring.”
Hoe ga je de grens over?
“In ons geval: net zoals we initieel hier in Nederland begonnen zijn. Dat wil zeggen: door kosten laag te houden en direct klanten aan te trekken. Zeker als je gaat ondernemen in het buitenland is dat onmisbaar. We zorgen voor de juiste, geleidelijke teamuitbreiding in nieuwe markten. Op dit moment is een van onze focuspunten overigens ook het ontwikkelen van een internationale Eventic-cultuur, waardoor we nog meer slagkracht op verschillende plekken wereldwijd willen realiseren.”
Waar loop je tegenaan bij ondernemen in het buitenland?
“We zijn erg kritisch op wie we aannemen. Het is niet makkelijk om mensen te vinden die betrouwbaar zijn en commitment hebben, dat is wél wat wij zoeken. Maar de aanhouder wint, is mijn ervaring. En ik ben erg trots op het team dat we op dit moment bouwen.
Daarnaast is er per land/cultuur een geheel ander sales proces. Op dat vlak leren we momenteel ongelooflijk veel. Én het verschil in bureaucratie is per land natuurlijk erg interessant. Gelukkig vind ik het ontzettend leuk om dit soort ‘problemen’ op te lossen. Ik zie dat als een soort puzzel. En we hebben Covid als bedrijf en team in de evenementenbranche overleefd. Wij kijken we niet heel snel meer ergens van op.”
Zijn er meer kansen in het buitenland?
“Onze propositie is om een internationaal netwerk van lokale vestigingen op te zetten. In elke passende stad zou ik een kantoor willen hebben. Zo kunnen we lokaal in gesprek met de klant en in het land van het event de meest up-to-date service bieden. Dat zorgt ervoor dat we voor grote corporates wereldwijd op eenzelfde level events kunnen organiseren.”
Hoe ga jij om met verschillende culturen en diversiteit
“Dat is onze specialiteit! We proberen ons altijd in te lezen op de cultuur van onze desbetreffende klant. Voor mijn masterscriptie heb ik onderzoek gedaan naar het effect van taal op zakendoen en het vertrouwen wat daarmee gepaard gaat. Ik probeer dus altijd wat woorden in de lokale taal te spreken als ik voor het eerst een nieuwe klant ontmoet.
Niet alleen omdat ik dat gewoon leuk vind, maar ook omdat het vertrouwen versterkt. Mijn team spreekt diverse talen en het complete team is onderlegd in zakendoen binnen verschillende culturen.
Bovendien krijgen we stuk voor stuk precies dáár energie van: van het zo goed mogelijk begrijpen van een divers portfolio aan klanten en dat vervolgens doorvertalen naar een onvergetelijk evenement.”
Sara Blanken: ‘Met Mesure wil ik vrouwen empoweren én duurzaam ondernemen’