Deze Noorse supermarkt zet de klimaatimpact van producten op je bonnetje
Goed nieuws horen we maar al te graag. In een wereld waarin we zwemmen in het plastic en bijna identiteitsloos zijn zonder social media, kunnen we een flinke dosis goede daden en nieuwtjes goed gebruiken. Er gaat namelijk ook een hele hoop góed. Daarom trappen we de week graag af met goed nieuws. Zo is bekend geworden dat actie van een Noorse supermarkt die de klimaatimpact van voeding op kassabonnetjes zette, een succes is.
Het gaat om de online supermarkt Oda. Sinds vorig jaar laat de online super op de bonnetjes zien hoeveel impact de producten hebben op het milieu, bijvoorbeeld door te kijken naar de CO2-uitstoot.
Impact van voeding uit de supermarkt
Vooral vlees- en zuivelproducten hebben een gigantische – zo niet de meeste – negatieve invloed op het klimaat. Die cijfers zijn blijkbaar niet in de koude kleren gaan zitten bij de consumenten van Oda.
De supermarkt heeft in het afgelopen jaar namelijk een grote daling gezien in de verkoop van het aantal producten dat veel CO2-uitstoot.
https://www.bedrock.nl/accidently-vegan/
Het gaat dan vooral om rood vlees en andere producten die een grote impact hebben op het klimaat. Daar bovenop doet de supermarkt niet aan grote aanbiedingen voor producten die minder duurzaam zijn, zodat er niet onnodig veel wordt gekocht van items met een grote klimaatimpact.
Ook worden de boodschappen niet in plastic tassen bezorgd, maar komen de boodschappen in kartonnen dozen aan.
Lees ook: Vleeseters opgelet: dit type vlees is het meest vervuilend
Wat is wél klimaatvriendelijk?
Het introduceren van de klimaatimpact van bepaalde producten schijnt goed te werken omdat veel mensen simpelweg niet weten welke impact producten hebben. Het is dan ook lastig te weten welke producten wél klimaatvriendelijk zijn als je jezelf er niet helemaal in verdiept.
https://www.bedrock.nl/duurzaam-supermarkt/
Deze supermarkt is men daarop voor! Om achter de klimaatimpact te komen, werkte Oda samen met een Noors klimaat onderzoeksinstituut, waarbij producten werden ingedeeld in ‘hoog, ‘medium’ of ‘laag’ qua impact op het klimaat. Simpel maar duidelijk voor de consument.
Laten we hopen dat het concept van Oda een voorbeeld is voor andere supermarkten in Noorwegen en over de hele wereld. We like!