Mijlpaal: de Europese Unie komt eindelijk met regels tegen greenwashing
Als het om duurzaamheidsclaims gaat, kunnen grote bedrijven al jarenlang ongestoord hun gang gaan. Niemand die controleerde of een item wel echt zo groen en ethisch in elkaar zat als een merk beweerde. Nu komt de Europese Unie eindelijk met regels tegen greenwashing.
Wanneer een bedrijf aan greenwashing doet, is er sprake van onterecht spreken over duurzaamheid. Bekende voorbeelden? Melden dat een T-shirt van biologisch katoen gemaakt is, terwijl dat slechts voor een heel klein deel van het item geldt. Of foto’s van lachende vrouwen achter de naaimachine plaatsen, terwijl er in werkelijkheid onder erbarmelijke omstandigheden wordt gewerkt.
EU komt met regels tegen greenwashing
Zeer recent werd de Ierse kledingketen Primark nog beschuldigd van greenwashing, maar er zijn ontelbaar veel merken (zowel in de mode- als in andere sectoren) die onterechte duurzaamheidsclaims doen. Dat grote merken hier ongestraft mee wegkomen, is eigenlijk niet gek. Want naast het geweldige werk van individuele activisten (zoals het geval was in de Primark-zaak), controleerde tot nu toe niemand de claims. Nu zet de Europese Unie daar eindelijk een punt achter.
Het parlement laat namelijk weten dat er specifieke regels komen voor dit soort claims. Eco, biologisch, groen: over 24 maanden mogen merken niet meer zomaar met deze termen strooien. Doen ze dit wel, dan moet het verifieerbaar zijn. Dat wil zeggen: een Primark of andere keten mag alleen nog spreken van biologische producten en materialen wanneer het dit kan aantonen met harde cijfers.
De EU zal de volgende zaken specifiek verbieden:
- Generieke milieuclaims op producten zonder bewijs;
- Claims dat een product een neutraal, verminderd of positief effect heeft op het milieu omdat de producent emissies compenseert;
- Duurzaamheidslabels die niet gebaseerd zijn op goedgekeurde certificeringsregelingen of opgesteld door overheidsinstanties.
Heldere communicatie
Deze regels worden aangescherpt om de communicatie te verhelderen. De EU noemt het belangrijk dat consumenten weten wat ze kopen; duurzaamheidsclaims die straks worden verboden, werken daarin misleidend.
Deze consumentenregels en -wetten werden begin 2022 al voorgesteld aan de commissie, maar het duurde bijna twee jaar om ze goed te keuren. Nu dit is gebeurd, krijgen alle EU-staten twee jaar de tijd om de regels in hun nationale wetgeving op te nemen. Hoewel het daarna waarschijnlijk nog wel even duurt voordat alle ketens honderd procent van hun communicatie hebben aangepast, zal greenwashing in de toekomst hopelijk verleden tijd zijn.
Wanneer is iets écht duurzaam en wanneer gaat het om greenwashing?