Mailen saai? Met deze tips zorg je voor vrolijke (en grappige) e-mails
Vind jij mail bijhouden, reageren en antwoorden ook maar de saaiste klus op je werk? Begrijpelijk, want het gaat vaak over afspraken, delen van bestanden of iemand achter zijn broek aan zitten, omdat je iets van de ander nodig hebt. Maar wist je dat we gemiddeld 30 procent van onze tijd per dag aan e-mail besteden? Reden om toch nog eens in je mailbox te duiken. Met deze 3 tips wordt e-mailen leuker én zorg je voor meer plezier in je werk.
Zeg eens eerlijk: hoe vaak heb jij vandaag al je e-mail gecheckt?
Stiekem besteden we veel meer tijd aan e-mailen dan we willen toegeven, geen gek idee om daarom eens te bedenken hoe we deze taak wat leuker kunnen maken. Maar hoe?
Tijd aan digitale communicatie op werk stijgt
Uit recent onderzoek van Slack blijkt dat 91 procent van bedrijven twee of meer messaging apps tegelijk gebruikt: dus Slack, TeamsChat of GoogleMeets. Het maakt het leven niet alleen makkelijker op kantoor, maar ook leuker en grappiger.
Je hebt vast wel een collega die beroemd is om zijn of haar on point gifjes gebruik of gevatte opmerkingen in het Slack-kanaal van jullie team. Uit het onderzoek bleek ook dat 62 procent van de Slack-gebruikers maar liefst 3 uur per dag aan Slack besteden: dat is behoorlijk wat tijd.
Daarom 3 tips om je digitale communicatie wat grappiger en vrolijker te maken. Soms kan een klein grapje, gifje, PS of emoticon al voor zorgen dat de sfeer tussen een collega of op je werk wat lichtvoetiger wordt en je met meer plezier naar je werk gaat.
Tips om je e-mails grappiger en vrolijker te maken
En welke tip ga jij vandaag nog gebruiken op je werk?
1. Gebruik een callback
Een callback verwijst terug naar een gedeelde ervaring tussen jou en de ontvanger van je e-mail, waardoor een random moment opeens kan veranderen in een inside joke. Callbacks zijn erg krachtig, omdat ze het voor de andere persoon makkelijk maken om hier op in te haken en er in mee te gaan.
Random vreemde, maar hilarische feitjes voor op je lange werkdag
Het terug verwijzen naar een gezamenlijk gedeeld moment, het maakt niet uit welk moment, is meestal al voldoende. “Echter als je verwijst naar een moment waar jij en je collega samen om konden lachen is dat extra krachtig,” aldus Jennifer Aaker op Ideas.TED.
2. Voeg een PS toe aan je e-mail
Het is als het toetje eten voor de hoofdmaaltijd: eerst de PS van de e-mail lezen en daarna pas de rest van de e-mail. Uit onderzoek van professor Siegfried Vogele blijkt dat 90 procent van de mensen dit doet bij direct mail, en dit is ook toepasbaar op e-mail.
Dit betekent dus dat de PS van je e-mail de eerste indruk is die de lezer van je krijgt en niet de laatste. Reden genoeg om hem niet over te slaan en hier genoeg aandacht aan te besteden.
De PS van je e-mail is de perfecte plek om wat luchtigheid in een voor de rest serieuze e-mail te stoppen. Of het nu gaat om iets heel willekeurigs, een verwijzing naar de inhoud of een grapje: sla de PS niet over.
Het is de e-mail equivalent van een knipoog: het nodigt uit tot speelsheid en laat zien dat jij en je collega een goede band hebben.
3. Schrijf een menselijke afscheidsmail
Waarom zijn afscheidsmails altijd zo saai en standaard? Dit hoeft namelijk helemaal niet volgens Aaker. Echter heeft de manier van afscheid nemen grote invloed op hoe je collega’s aan je terugdenken. Dit is vanwege het psychologische principe dat ‘peak-end regel’ wordt genoemd.
Het houdt in dat mensen zich het meest herinneren bestaat uit twee dingen: het meest emotionele moment en het einde. Dat betekent dus dat als je weggaat bij je baan, opleiding of stage mensen dus twee dingen van je onthouden: dat grote exciting project waar je aan hebt gewerkt en hoe je afscheid was.
Heb jij ‘energy vampires’ op je werk? 5 tips om je grenzen aan te geven
Dus als je jaren samen hebt gewerkt met je collega’s kun je best iets persoonlijkers zeggen dan: ‘bedankt voor de fijne samenwerking en ik hoop dat onze paden nog eens kruizen’. Denk eens terug aan alle brainstormsessies, vergaderingen, koffiedrink momentjes, teamuitjes, wandelingen in de lunch en overleggen die jullie hebben gehad.
Wat is het eerste waar je aan terugdenkt? Wat maakt de bedrijfscultuur uniek of wat is een grappig moment van jezelf dat je graag nog een keer wilt delen: hoe vaak heb je de printer bijvoorbeeld bijna gesloopt of koffie omgegooid? Een goede afscheidsemail is oprecht en tovert een glimlach op het gezicht bij je collega’s.