Annemarie Hartsuiker
Annemarie Hartsuiker Werk 30 okt 2024
Leestijd: 4 minuten

Sanne ten Brink, directeur van Brutus geeft tips om een niet zo conventionele kunst carrière na te jagen

Een carrière in de kunst, dat klinkt als een droombaan voor velen. Maar het écht maken in die wereld, is voor een enkeling weggelegd. Er moet tenslotte brood op de plank komen. Sanne ten Brink is directeur van Brutus, een artist driven playground. Brutus is een initiatief van kunstenaar Joep van Lieshout en een plek waar de kunstenaar centraal staat. Daarom weet Sanne vast en zeker te vertellen hoe je een niet zo conventionele carrière in de kunst kunt najagen.

“Het is een plek waar kunstenaars en makers kunnen creëren en experimenteren. Om dingen te doen die te ingewikkeld, te vies, te absurd, te vreemd of te controversieel zijn voor het traditionele institutionele model. Bij Brutus kunnen kunstenaars hun ongefilterde mening geven en taboes doorbreken. Groot dromen en nog grootser dingen maken”, deelt Sanne met BEDROCK.

“Bij Brutus willen wij aanzetten tot het ontwikkelen en uiten van nieuwe mens- en wereldbeelden. We slaan een brug tussen kunst en maatschappij en geloven in de kracht van individuele artistieke expressie om nieuwe denkbeelden te laten ontstaan. Kunstenaars worden uitgedaagd intuïtief te reageren op de tijdgeest, muren omver te werpen en de status quo uit te dagen. Zo worden alternatieve perspectieven op de toekomst verkend.     

Wij hebben de Brutus Garden met werk van Atelier Van Lieshout, die het hele jaar gratis toegankelijk is.

Daarnaast is er het Brutus Lab waar kunstenaars een residency kunnen doen of een werkplek hebben – kunstenaars uit Argentinië, Maleisië, New York, Parijs en Rotterdam. 

En we hebben 6000m2 aan expositieruimte. Daarmee zijn wij momenteel de grootste presentatieplek voor hedendaagse kunst in Nederland, maar ook de meest rauwe en ongepolijste. 

Bij Brutus geldt het onderscheid niet tussen de kunst incrowd en de rest, er komen gewoon nieuwsgierige mensen met zin in avontuur.

Maak spannende maar bevrijdende keuzes

“De keuzes die ik de afgelopen 20 jaar heb gemaakt waren voor mij soms spannend, veelal avontuurlijk en vaak ook bevrijdend.

Mijn tips: gebruik je creativiteit, bewandel niet alleen traditionele paden, zet door en sta open voor iets nieuws.  Hou vast aan je eigen artistieke visie, volg niet teveel de hypes; wees niet bang voor samenwerkingen, ook cross disciplinair met bijvoorbeeld andere creatieve professionals; denk commercieel, maar blijf wel creatief; wees niet bang voor avontuur en nieuwe projecten, wees wendbaar en snel.

Focus niet alleen op de kunstwereld, die is maar klein, door contacten te leggen in sectoren zoals technologie, mode, muziek, wetenschap, of de zakelijke wereld, kun je onverwachte samenwerkingen en kansen ontdekken. Ga er vooral ook zelf op uit, nieuwe plekken zien, nieuwe kunst; kunst die verrast, die je aan het denken zet, waarvan je dagen later nog denkt: “holy,… dat was echt crazy..

Tot slot; sta open voor vernieuwing en voor ideeën van de nieuwe generatie! 

Hoe ben jij dan begonnen?

“Ik begon mijn kunst carrière bij ING als stagiaire, daarna werd ik conservator en vervolgens hoofd conservator en verantwoordelijk voor het wereldwijde kunst-en cultuurbeleid van ING. Assertief zijn en lef hebben zijn voor mij sleutelwoorden. Trek de stoute schoenen aan, werk hard, neem zorgen en problemen weg bij anderen en maak jezelf onmisbaar.”

Wat is het belang van een netwerk?

“Een goed netwerk helpt natuurlijk altijd. Soms heb je gewoon mazzel; dan ben je net op de juiste plek en ontmoet je de juiste persoon. Mij heeft het geholpen om er veel op uit te gaan en nieuwe mensen te ontmoeten. In al die jaren heb ik met zoveel creatieve professionals mogen samenwerken. Dit heeft vaak geleid tot verrassende artistieke projecten.”

Verdien je de kost met een kunst carrière?

“De hoogte van je salaris hangt af van waar je in culturele sector werkt. Dit kan nogal verschillen. Fair Pay staat overal hoog op de agenda, dus als het goed is kun je er overal goed je boterham mee verdienen.”

Hoe cureer je tentoonstellingen?

“Eerst bepaal je het doel van een tentoonstelling; wat wil je laten zien, waarom en voor wie? Welke boodschap wil je overbrengen? Afhankelijk daarvan selecteer je het thema of selecteer je een kunstenaar. 

Vervolgens ga je op basis van onderzoek een selectie maken, waarbij wij bij Brutus kijken naar diversiteit in media en kunstenaars, dat betekent jong talent, mid-career en gevestigde kunstenaars, verschillende culturele achtergronden en verschillende technieken en formaten. Zodat het een dynamisch geheel wordt. 

Als de werken eenmaal zijn geplaatst, wat een zorgvuldig proces is, moet het geheel natuurlijk goed worden uitgelicht. Daarnaast komt er natuurlijk nog van alles bij kijken; zoals verzekering, transporten, randprogramma, opening, zaalteksten, tekstbordjes, communicatie, campagne, educatie en noem maar op!”

Is elke opening weer spannend?

“Dat is eigenlijk wel zo ja. Het is steeds opnieuw spannend wat het publiek en de pers ervan vinden en bovenal of de kunstenaar tevreden is. Voor het team is een opening ook een ontlading; vaak is er maandenlang keihard gewerkt om het allemaal gerealiseerd te krijgen. Zo is elke opening weer opnieuw een hoogtepunt!”

Wil jij toegankelijke kunst kopen? Dat doe je op deze art fairs.


Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️