Is je kind geen groenteliefhebber? 6 tips om je kleintje tóch groente te leren eten
Spinazie, broccoli, sperziebonen: harstikke gezond maar bij je kindje gaan ze het mondje niet in. Hoe kun je je kind toch leren groente te eten? Wij spraken met kindervoedingsexpert Roos Leufkens en zij geeft 6 tips hoe je kinderen kunt leren om groente te eten.
Kinderen en groente eten: er zijn al vele kook- en opvoedboeken over vol geschreven, maar het blijft een moeilijke combinatie. Groente hebben veelal een bittere smaak iets waar kinderen vaak niet bekend mee zijn en moeten léren eten. Hoe je dat doet vroegen wij aan Roos Leufkens, kindervoedingsexpert en eigenaar van de blog MamaRoosKookt.
1. Heb geduld: leren proeven kost tijd
Als je kind een baby is krijgt hij eerst alleen maar melk, pas na een half jaar beginnen de meeste ouders aan fruit- en groentehapjes. Dit is een grote overgang voor je kindje: zowel de smaak, geur en textuur van groente is totaal anders dan melk. Geef je baby, dreumes of peuter daarom de tijd om te wennen aan de nieuwe smaken van groente en fruit.
Leufkens: “Je kindje kan wel 10 tot 15 keer moeten proeven, voordat hij gewend is aan de nieuwe smaak. Het introduceren van eten kost dan ook heel veel tijd en vraagt heel veel geduld van jou als ouder.
Vanaf 6 maanden zou ik aanraden om het elke dag aan te bieden, maar er ook geen ding van maken als er een dag geen hap naar binnen gaat. Het is belangrijk dat je kind vanaf het begin een positieve associatie krijgt met eten.”
2. Houd het gezellig aan tafel
Als je met een peuter of kleuter aan tafel zit, kan het zijn dat na 1 hap, of voordat er überhaupt een hap is genomen, al wordt geschreeuwd: ‘Ik lust dat niet! Ik wil dat niet!’ Als ouder zakt je dan snel de moed in de schoenen, als jij je best hebt gedaan in de keuken om een kidsproof maaltijd op tafel te zetten na een lange dag werken.
“Het is de taak als ouder om je niet uit het veld te laten slaan en het positief te blijven. Laat zien dat jij geniet van het eten en betrek je kinderen met hun zintuigen bij het proeven. Zeg bijvoorbeeld: ‘Dat ruikt lekker he of wat een mooie kleur, hoe voelt dat stukje zoete aardappel in je mond: zacht of hard?’
Is je kind een moeilijke eter? Een guide om je kinderen gezond te leren eten
Op het moment dat ouders zich druk maken om de hoeveelheid, die moet worden opgegeten, dan is er ook een kans dat ouders niet meer goed naar het ritme en behoefte van het kind kijken. Kinderen en baby’s hebben een heel goed verzadigingsgevoel, wat wij vaak overschatten,” aldus Leufkens.
3. Blijf groente aanbieden, maar ook op andere manieren
Oke, je bent geduldig en de sfeer is goed aan tafel, maar hoe krijg je je kind nu toch aan bittere groente zoals spinazie of witlof? Het allerbelangrijkste volgens Leufkens is om ze vaak dingen te laten proeven, dus ook al eten ze maar één hapje per maaltijd. Zo kunnen ze toch weer even wennen aan de smaak.
Hoe vaker je het proeft, hoe lekkerder je het gaat vinden. Denk ook maar aan jezelf toen jij voor het eerst iets nieuws at vond jij gefermenteerde groente, bietjes of kimchi meteen lekker?
Leufkens: “Het blijven aanbieden is heel erg belangrijk maar dat gebeurt vaak niet, omdat ouders gedemotiveerd zijn, nadat ze een paar keer strijd hebben gehad met spinazie proeven. Begrijpelijk maar spinazie kun je op heel veel verschillende manieren aanbieden.
Wat vaak gebeurt is dat het heel vaak op dezelfde manier op tafel wordt gezet, waardoor een kind ziet en denkt: ‘dat ken ik al en vind ik niet lekker’ en het niet op een andere manier kan proeven. Spinazie kun je ook in een smoothie doen, of een soep van maken of als saus bij de pasta, in een omelet of quiche. Blijf groente dus aanbieden, maar ook op andere manieren.
4. Verstop groente om de druk te verlagen
Een andere manier om wat meer groente binnen te krijgen is om groente te ‘verstoppen’ in een pannenkoek of muffin. Dit is geen oplossing voor de lange termijn, maar kan zeker helpen om de druk wat te verlagen en de sfeer rondom eten te verbeteren.
“Door een groentepannenkoek te eten met de lunch, is de druk voor ouders met het avondeten wat meer er af, van die groente moeten naar binnen. Ook kan het helpen om de smaak op een andere manier te proeven, maar uiteindelijk wil je wel dat je kindje gewoon de groente an sich leert te eten, dus alleen maar verstoppen zou ik niet aanraden,” aldus Leufkens.
Groente verstoppen is dus een goed idee om tijdelijk wat druk van de ketel te halen, maar niet om altijd op die manier je kind groente te laten eten.
5. Belonen: kan maar niet met eten
Als je kind al dagen niks wil eten, kan je ervoor kiezen om met een toetje je kind over te halen om toch wat groente binnen te krijgen. Dat bakje yoghurt in het vooruitzicht, motiveert kinderen vaak om hun bord wel opeens leeg te eten. Maar is dit de juiste manier om kinderen te motiveren?
Volgens Leufkens is belonen een ingewikkeld onderwerp: “Het kan goed werken, maar het werkt vooral als je andere dingen dan eten als beloning geeft, bijvoorbeeld een sticker of compliment.
Uit de wetenschap blijkt dat belonen met eten (een toetje) op de lange termijn niet erg zinvol is. Bij het belonen met een sticker is het belangrijk dat je het alleen inzet bij dingen die een kindje niet lekker vindt. Dus houdt je kind van broccoli en je geeft je kind een bord met broccoli en pasta en hij of zij krijgt dan een sticker omdat het bord leeg is, dan werkt het juist averechts.”
Dus belonen werkt alleen goed voor iets wat nog niet goed gaat. Stel je kindje gaat hele tijd van tafel af, dan zou je hem kunnen belonen voor dat hij tijdens het eten de hele tijd is blijven zitten. Of bijvoorbeeld omdat hij of zij iets nieuws heeft geproefd of het gezellig was aan tafel.
6. Leef je in je kind en kies een rolmodel
Kies een rolmodel die ook van groente eet en verdiep je daarin samen met je kind. Zo kijken de kinderen van Roos naar Peppa Pig, dat is een tekenfilmfiguur die heel enthousiast is over groente en ook een groentetuin heeft. Maar het kan ook een grote broer of zus zijn of iemand die jezelf bedenkt en betrek die erbij tijdens het eten en de gehele dag door.
Kinderen houden van dieren dus zij zijn ook vaak een goed rolmodel. Leufkens: “Wij hebben thuis konijnen en die eten ook bleekselderij en wortels en die gebruik ik ook als rolmodel dan zeg ik iets als: ‘Kijk de konijnen zijn ook superlekker worteltjes aan het eten. Wortel is lekker he? Zullen wij ook een worteltje pakken?”
Ook is het belangrijk om verhalen over eten te vertellen die voor je kind te volgen zijn. Leufkens: “Als je zegt je moet je spinazie opeten, want dat is gezond. Dat is voor een kind helemaal niet interessant, die begrijpt niet wat dat betekent en voor positief effect op hem heeft.
Maar als jij zegt: ‘Je moet je spinazie opeten, want dan kun je heel hard fietsen, verder zwemmen of hoog klimmen op het klimrek’, dan ga je in de belevingswereld van kinderen zitten en begrijpen ze het beter. Je zult zien dat er dan opeens wel een paar happen groente naar binnen kunnen gaan.”