Je bureau én hoofd opruimen: zo richt je jouw (thuis)kantoor Feng Shui in
Tijdens drukke dagen met veel deadlines wil ons bureau nog wel eens vol komen te staan met boeken, gebruikte glazen, een restje snacks (een klokhuis van een appel, anyone?) en pennen die niet terug worden gedaan in de desbetreffende pennenbak. Herkenbaar? Dan ben je waarschijnlijk een rommelige of chaotische werker.
Terwijl je volgens het eeuwenoude gezegde “een opgeruimd bureau staat voor een opgeruimde geest” toch écht beter met een opgeruimd bureau aan de slag kan gaan. Kan jouw bureau ook wel een opruimbeurt gebruiken? Richt ‘m dan in volgens de onderstaande Feng Shui richtlijnen.
Feng Shui is iets waar we allemaal weleens van gehoord hebben, maar eigenlijk niet precies weten wat het is. Het is de Japanse manier van indelen. Alle onderdelen worden hierbij in harmonie samengebracht, waardoor de indeling (van je huis bijvoorbeeld) je een boost van positieve energie geeft, en je leven in evenwicht brengt.
Leren van de Japanners: zo blijf je beleefd en georganiseerd
Deze wijze van indelen kun je ook doorvoeren in je werkplek. De key daarvan is om je kantoor in te delen in vlakken met verschillende thema’s. Wij vertellen je hoe je dat het beste aanpakt:
De plek van je bureau
Allereerst is het belangrijk om je bureau op een strategische plek neer te zetten, zodat je zicht hebt op de deur van de ruimte waar je in werkt. Zet in je thuiskantoor je bureau richting de deur. Als je op kantoor werkt, kan deze stap misschien wat lastiger zijn. Niet elke baas zit immers te wachten op een grote volksverhuizing. Kan je vanaf jouw werkplek de deur zien, dan zit je helemaal goed. Is dat niet het geval, zet dan strategisch een spiegel neer zodat je tóch de deur kunt zien.
Waarom? Er wordt gezegd dat het bescherming biedt. Daarnaast symboliseert het ook het zien van kansen. Jij krijgt (hopelijk) kansen genoeg in je loopbaan, wat dit een belangrijke eerste stap maakt.
Maak ruimte voor creativiteit
Stap twee is het opruimen van je bureau. Je kunt full Marie Kondo gaan (vraag je bij alles op je bureau af of je er vrolijk van wordt), maar je kunt het ook iets minder rigoureus aanpakken.
Begin met alles wat je niet nodig hebt op te bergen. Leg alles in dozen en manden, zodat je er niet door kan worden afgeleid. Categoriseer je documenten op datum of onderwerp. Gebruik hier bijvoorbeeld gekleurde mappen voor, als je dat makkelijk vindt. Een opgeruimd bureau geeft namelijk meer ruimte voor creativiteit.
De indeling van je bureau
Na het opruimen komt het indelen van je bureau. Als je dat helemaal volgens de Feng Shui richtlijnen wilt doen, dan richt je je bureau in met de volgende punten in je achterhoofd:
1. Rijkdom en welvaart
In de linker bovenhoek zet je het beste je laptop of je telefoon, omdat deze plek voor rijkdom en welvaart staat. Een goede plek om iets neer te zetten wat geld aantrekt. Heb je een kostbare vaas of een mooi kunstobject? Dan is dit ook dé plek om dat hier tentoon te stellen.
2. Bekendheid en reputatie
In het midden van je bureau leg je het beste je visitekaartjes. Dit zorgt voor een grotere bekendheid en een betere reputatie.
3. Liefde en reputatie
Deze plek sparks joy. Ook is dit een uitstekende plek voor een mooie bos bloemen die je van je geliefde gekregen hebt. Wanneer je iets op dit plekje neerzet, zal dat je een extra sprankje geluk geven.
4. Familie
Een mooie familiefoto kan links van je bureau. Om de positieve energie te verbeteren zet je deze foto het liefste in een houten lijst.
5. Gezondheid
Het midden van je bureau staat voor gezondheid. Dit richt je het beste in door de plek leeg te houden. Pas met een opgeruimd bureau trek je positieve energieën aan om de focus te behouden en de stress te verminderen.
6. Creativiteit
Laat je creativiteit de vrije loop met een schetsboek en marker op deze plek. Zo heb je tijdens lange telefoongesprekken of meetings iets om op te tekenen.
7. Kennis en wijsheid
Studieboeken en andere bronnen van informatie leg je links onder.
8. Carrière
Deze voorkant van het midden staat centraal voor je carrière. Houd dit gedeelte van je bureau dan ook zeker fris en opgeruimd. Ook leuk: plak een notitiebriefje met een mooie quote op deze plek om je eraan te herinneren waarom je zo hard werkt.
9. Netwerk en reizen
Helemaal rechts van je bureau is een plek voor je contacten. Leg hier bijvoorbeeld gekregen visitekaartjes neer. Ook zijn reisgidsen voor een reis die op de planning staat (op zakelijk of persoonlijk vlak) een goed idee.
Leren van de Japanners
- 3 levenslessen die je kunt leren van de Japanese kunstvorm ‘Kintsugi
- Dit is de nummer één stressfixer in Japan
- Hoe blijven Japanners toch zo kalm? 5 dingen die wij kunnen leren