Hoe duurzaam is een kledingmerk? Check het met deze app
Grote modeketens verkopen kleding van slechte kwaliteit, vervuilen de planeet en produceren onder slechte omstandigheden. Vooral fast-fashion merken als Primark, H&M, en Forever21 staan hierom bekend. Maar is dat wel echt zo? Hebben ze niet gewoon een slecht imago omdat ze goedkoop zijn? Met de app Good On You kun je checken hoe ethisch verantwoord een merk is.
Je hoeft geen economie gestudeerd te hebben om te begrijpen dat modeketens vooral winst willen maken. Maar als dit ten koste moet gaan van mensen, dieren of de planeet, dan denk je toch wel twee keer na voordat je iets nieuws koopt (wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt).
Non-stop onderzoek
Mode is niet zoals voeding, waarbij alle ingrediënten netjes op het label staan. Het is een complexe industrie, waardoor het moeilijk is om uit te puzzelen waar je kleding precies vandaan komt, waarvan het gemaakt is en hoe het in elkaar is gezet. De app Good On you doet al dat werk voor je, en onderzoekt non-stop hoe labels zich gedragen en hoe ze produceren.
De ontwikkelaars baseren zich op de informatie die voor iedereen toegankelijk is. Denk aan rapporten van NGO’s of onafhankelijke certificaten die ze uitgereikt krijgen. De voornaamste criteria zijn mensen, het milieu en de dieren. Zo kun jij ethisch verantwoorde keuzes maken als je aan het shoppen bent.
Ook lezen: Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Primark?
Ethische score
Simpeler konden ze de app niet maken. Je kunt namelijk honderden kledingmerken invoeren, en krijgt je daarvoor een ‘ethisch oordeel’ over het kledingmerk terug. Dat varieert van ‘We avoid’ en ‘It’s a start’ tot ‘Great’. Als je wilt, kun je verder lezen om uitgebreid uitgelegd te krijgen waar deze score op is gebaseerd.
In veel gevallen geeft de app ook de mogelijkheid om direct contact op te nemen met een fabrikant. Om een vraag te stellen, een compliment te geven, of juist om ze aan te sporen het beter te doen.
Goedkoop zegt niks over duurzaamheid
Je zult verstelt staan hoe slecht (of goed!) sommige merken scoren. Zo liggen de grootste fast-fashion merken al jaren onder vuur en hebben juist díe ketens al flinke stappen in de goede richting gezet. Zowel Primark en H&M, als Zara en Topshop krijgen een ‘It’s a start’.
Terwijl de duurdere merken zoals Calvin Klein, Michael Kors, Scotch & Soda en Louis Vuitton een ‘Not good enough’ krijgen. Merken die we écht willen vermijden (‘We avoid’) zijn onder andere Costes, American Vintage, Unisa, Intimissimi en Essentiel Antwerp.
Dus. Download die app. Hier.
Meer duurzaamheid en de mode-industrie?
- Duurzaam wasjes draaien doe je met deze toffe eco-vriendelijke merken
- Elke week een nieuwe outfit? Dit is de (verborgen) impact van kleding op het milieu
- Redenen om tóch hoopvol te zijn over de vervuilende mode-industrie