Good news: H&M vermeldt vanaf nu de milieu-impact op kleding
De kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën die er is. Zo is de industrie verantwoordelijk voor 20 procent van al de watervervuiling en voor 10 procent van alle CO2-uitstoot (dat is meer dan alle luchtvaart én zeetransport bij elkaar opgeteld). Niet gek dus dat kledingmerken steeds meer naar zichzelf beginnen te kijken. H&M doet nu iets wat eigenlijk alle bedrijven zouden moeten doen: het vermelden van de milieu-impact op producten.
Zo heb je als consument meer duidelijkheid over wat je nu eigenlijk koopt. Heel fijn!
Higg Index Duurzaamheidsscore
Hoe werkt het? Per product kan je met de ‘Higg Index Duurzaamheidsscore’ zien wat de bijbehorende milieu-impact is. Een kledingstuk krijgt zo de score ‘basis‘, ‘1‘, ‘2‘, of ‘3‘. Hierbij geldt: hoe hoger de score, hoe minder negatieve impact op het klimaat het kledingstuk heeft.
Yay! H&M komt nu met een platform waarop je tweedehands kleding kan (ver)kopen
Ook geeft de Higg Index per product aan hoe duurzaam het is op het gebied van fossiele brandstoffen, watervervuiling, waterverbruik en de opwarming van de aarde. Hierbij wordt een vergelijking gemaakt met het conventionele materiaal (bijvoorbeeld gerecycled katoen wordt vergeleken met conventioneel katoen).
Voor het ontwikkelen van de Higg Index werkten duurzaamheidsexperts en fashion retailers wereldwijd samen. Good to know: H&M verzekert dat de Higg Index onafhankelijke scores aan de kleding toekent.
Dit bericht bekijken op Instagram
Streepjescode scannen
Dit nieuwe project van de H&M staat nu nog in de startblokken en is bij een eerste aantal producten te zien. De bedoeling is dat deze informatie over een tijdje bij veel meer kledingstukken te zien is. Ook kan je dan met de H&M app in fysieke winkels de duurzaamheidsinformatie opzoeken door de streepjescode te scannen.
Zo laat je je niet meer verleiden tot het kopen van fast fashion
De nieuwe tool van de H&M is een mooie stap richting een transparantere kledingindustrie. En dat is een goede ontwikkeling! Hoe meer informatie de consument heeft, hoe makkelijker het namelijk is om duurzame keuzes te maken. Wat ons betreft mogen andere grote kledingmerken dus snel volgen!