Groene marketing maar toch niet zo groen zijn: H&M stopt met Conscious ‘indicator’
De mode-industrie ligt al jaren onder vuur. De laatste jaren is immers steeds duidelijker geworden elke industrieën flink bijdragen aan de opwarming van de aarde, en de mode-industrie staat zéker in de top 3. Als gevolg willen modeketens groener worden, en dat vooral ook laten zien aan hun achterban. Zo ook H&M. Maar hoe oprecht is zo’n vergroening van een merk eigenlijk?
Helaas niet zo heel oprecht, blijkt vaak in de praktijk.
Greenwashing
Van het woord greenwashing heb je vast weleens gehoord. Hoewel wij alleen maar toejuichen dat grote bedrijven steeds groener worden, is het zaak om kritisch te blijven op groene labels en keurmerken die eigenhandig op producten worden geplakt.
Greenwashing is het fenomeen waarbij organisaties (leugenachtige) claims verspreiden over de positieve klimaatimpact van hun product of service. Producten krijgen door deze leugens dus onterecht een groen, duurzaam imago. Dat gebeurt in veel industrieën, maar zeker ook in de mode-industrie.
H&M stopt met de ‘indicator’ ‘Conscious’ en ‘Conscious choice’
Internationale modeketen H&M verkoopt bijvoorbeeld al jaren kleding met de naam ‘Conscious’ en ‘Conscious choice’, waarmee het impliceert duurzaam of in elk geval bewust bezig te zijn. Maar dat lijkt vooral te zorgen voor niet altijd terechte groene marketing, zo lezen we op Volkskrant.nl.
Waar sommigen zich al jaren afvroegen hoe (en ‘of’) een fast fashion keten die kleding produceert voor een paar euro per item óók duurzame of in elk geval bewuste kleding te maken, lijkt de modeketen nu ook zelf een stapje terug te doen in hun berichtgeving.
De Conscious indicator wordt namelijk verwijderd. Deze geeft aan dat producten uit duurzamer verkregen materialen bestaan.
“We verwijderen de Conscious-indicator omdat deze niet meer overeen komt met de gedetailleerde informatie die H&M haar klanten wil geven over de duurzamere materialen van haar producten. H&M erkent dat de informatie hieromtrent vollediger had gemoeten maar dus niet dat de informatie die aan de klant verschaft werd onjuist was,” aldus H&M.
De Nederlandse autoriteit Consument & Markt (ACM) maakte bezwaar na een handhavingsactie, een organisatie die zich inzet tegen valse groene marketing.
Volgens H&M zelfs heeft het stoppen van de conscious indicator overigens niets te maken met de actie, zo laat de modeketen weten aan BEDROCK.
Oncontroleerbare claims
Het modebedrijf zou te vaak duurzame claims maken die niet controleerbaar zijn. Met een mooi, groen logo en de ‘juiste’ marketing, kan een consument makkelijk onterecht verleid worden een valse groene aankoop te doen. En dat is gevaarlijk.
Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Primark?
De kledingindustrie is immers zwaar vervuilend voor de aarde als je kijkt naar de uitstoot die komt kijken bij productieprocessen en transport, en dan over de gigantische waterverspilling, verbrandingsovens als collecties niet verkocht worden en de ethische werkomstandigheden in lage lonenlanden waar de kleding wordt geproduceerd, nog niet eens gesproken.
Flinke boete
Het ACM vindt dat groene claims duidelijk, actueel en controleerbaar moeiten zijn. Daarmee worden consumenten beschermd tegen valse beweringen en duurzaamheidclaims. Dat zou het ook oneerlijk maken voor modemerken die wél duurzaam te werk gaan.
H&M moet €500.000 betalen aan onafhankelijke organisaties die zich inzetten voor een duurzamere kledingindustrie.
Op naar een transparantere toekomst
“Transparantie, ook met betrekking tot productinformatie, is altijd een hoeksteen geweest van onze duurzaamheidsstrategie. Wij zetten ons al vele jaren in om ons transparantieniveau te verhogen. Het stelt onze klanten in staat om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen.
Vandaag de dag ontbreken duidelijke wettelijke kaders rond een definitie van wat al dan niet als duurzaamheid bestempeld kan worden. Om vooruitgang te boeken, moeten zowel H&M als bedrijf als de industrie nu collectief actie ondernemen. H&M is vastbesloten om te leren en zich aan te passen,” aldus de modeketen. We hopen het van harte!
Andere bedrijven zijn ook de sjaak
Niet alleen H&M ligt momenteel onder een vergrootglas als het op greenwashing aankomt, ook het Franse sport- en outdoormerk Decathlon doet aan valse beloftes. Zij strooien met termen als ‘ecodesign’ terwijl er van het ‘eco’-gedeelte maar weinig van terecht komt. Zij krijgen daarom een boete van €400.000.
De ACM houdt multinationals goed in de gaten, binnenkort is de zuivelindustrie aan de beurt, lezen we op de Volkskrant.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
https://www.bedrock.nl/multinationals-en-het-klimaat-hoe-niet-duurzaam-mac-cosmetics/