Wat? Havermelk wordt nu écht voor de elite, door een verdubbeling van de prijs
Er wordt al jaren gegrapt over de nieuwe generatie Amsterdammers: de havermelkelite. We hebben het hier over de wonderlijke, hoogopgeleide generatie die aan yoga doet, biologisch eet, op een elektrische fiets door de stad scheurt en alleen maar havercappu’s (havercappuccino’s) drinkt. Inmiddels is havermelk allang niet meer alleen voor de havermelkelite, maar nu de prijs twee keer zo duur wordt, is het opeens wél een heel elitair drankje.
Want eerlijk is eerlijk: havermelk is al duurder dan gewone melk. Wie nu al pijn voelt bij het afrekenen, merkt het vanaf januari 2024 nog meer in de portemonnee.
Havermelk wordt twee keer zo duur
Op 1 januari 2024 wordt de belasting op limonade duurder om zo de suikerinname te verminderen en een gezondere samenleving te stimuleren. Dat is tenminste het idee. De verbruiksbelasting wordt verhoogd van 17,30 naar 26,13 euro per 100 liter. Dat is een forse stijging. En daar krijgt ook havermelk mee te maken. Het gekke is natuurlijk dat havermelk helemaal geen limonade is.
Hoe zit dat dan?
In de supermarkt koop je dranken die je kunt thuisbrengen onder drie verschillende categorieën: vruchten- en groentesap, mineraalwater en limonade. Dan heb je natuurlijk nog melk, maar daar hoeft geen belasting over betaald te worden omdat melk een eerste levensbehoefte is. Alleen geldt dat dus niet voor de plantaardige alternatieven zoals havermelk of kokosmelk. Zelfs als het product suikervrij is, wordt er vanaf volgend jaar ‘limonadebelasting’ over berekend.
Er is nog hoop
Partij voor de Dieren (PvdD) vindt de verhoging op havermelk ook niet logisch en wakkerde een discussie aan in de Kamer. Zolang het gesprek gaande is, kan er nog van alles veranderen, hopen wij! Al houdt staatssecretaris Maarten van Ooijen voet bij stuk en is hij momenteel niet te porren voor een uitzondering.
Dat vinden wij best vreemd, aangezien de overheid wil dat we minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten consumeren. Door de plantaardige melk duurder te maken, stimuleren ze nu precies het tegenovergestelde.