Wanneer is iets écht duurzaam en wanneer gaat het om greenwashing?
Dat producenten wereldwijd steeds meer ijveren voor een duurzame toekomst, juichen wij alleen maar toe. Vegan vleesvervangers, natuurlijke huidverzorging, duurzame kledinglijnen,… Het aanbod is in sneltempo gegroeid (yay!). Toch is het belangrijk om kritisch te blijven. Want wanneer is iets écht duurzaam en wanneer gaat het om greenwashing?
Een misleidend groen labeltje is namelijk snel op een verpakking geprint…
Greenwashing: wat is het?
Even ter opfrissing: wat is greenwashing ook al weer?
Greenwashing is het fenomeen waarbij organisaties (leugenachtige) claims verspreiden over de positieve klimaatimpact van hun product of service. Producten krijgen door deze leugens dus onterecht een groen, duurzaam imago.
Ook interessant: 3 boeken over geluk en duurzaamheid die je deze winter wilt lezen
Helaas worden er in de achtergrond dus helemaal geen (of toch minder dan beweerd wordt) stappen ondernomen om de aarde een betere plek te maken. De meeste marketeers gebruiken greenwashing als strategie om meer klanten te lokken. Jammer!
Het probleem met greenwashing
Je voelt al wel aan dat greenwashing problematisch is om verschillende redenen. Ten eerste omwille van het feit dat deze bedrijven nauwelijks duurzaam zijn en dus op één of andere manier schade aanrichten aan de aarde. Producten of diensten bij deze bedrijven wakkeren de alarmerende klimaattoestand dus alleen nog maar verder aan.
Tip: 5 duurzame artikelen en gadgets voor je (thuis)kantoor
Ten tweede zorgt greenwashing ervoor dat hun vertrouwen in merken die wél ijveren voor het milieu zullen verliezen. Als de ene producent aan greenwashing doet, waarom zouden ze het niet allemaal doen dan? Je leest het: greenwashing neemt de aandacht weg van de merken die er toe doen en die op een integere manier communiceren.
Zo kun je greenwashing herkennen
Het is dus razend belangrijk om greenwashing te leren herkennen. Het goede nieuws is namelijk dat er heel wat merken zijn die eerlijk communiceren en dus niet aan greenwashing doen. Maar hoe herken je die?
Duurzaamheidsauteur Emma Loewe geeft tips.
1. Spit de website uit
Benieuwd hoe duurzaam een merk écht is? Lees dan de missie en visie op de website van de organisatie. De meeste merken geven daar vandaag de dag prijs welke concrete stappen ze zetten voor een betere toekomst.
Check of de data up-to-date zijn (een rapport van 10 jaar geleden is meestal niet zo’n goed teken) en bekijk hoeveel concrete voorbeelden en illustraties er beschreven worden. Een volledige ‘zero-waste’ aanpak betekent in feite niets als er niet benoemd kan worden hóé dat precies in zijn werk zal gaan.
2. Wees je bewust van makkelijke labels
Eco, natuurlijk, groen, goed voor de aarde,… Het is ontzettend makkelijk om dit soort labels op de verpakking van je product (of op de website) te plaatsen. Heel veel bedrijven maken dan ook gebruik van deze techniek, hoewel de woorden eigenlijk niet zoveel zeggen.
Ook interessant: Werken in duurzaamheid? 3 tips om een baan met betekenis te vinden
Probeer dus altijd te achterhalen wat er allemaal van klopt van die beweringen. Dit doe je door nauwkeurig de ingrediëntenlijst te bekijken (bv. van ‘natuurlijke’ shampoos) en de website kritisch te lezen.
3. Bekijk het totale plaatje
Soms kan een merk op één bepaald aspect duurzaam zijn, maar op andere vlakken falen. Denk maar aan biologische avocado’s. Hartstikke goed dat ze biologisch geteeld zijn (en avocado’s zijn ook nog eens vegan en gezond!), maar het feit dat ze van Mexico naar Europa worden gehaald, is lang zo duurzaam niet.
Ook lezen: Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Samsung?
Zo zijn er nog heel wat andere voorbeelden. Probeer dus steeds het totale plaatje te bekijken en vraag je niet alleen af waar een product geproduceerd wordt, maar ook waar je het naartoe gaat als je het eenmaal hebt gebruikt.
Ben je een geval van greenwashing op het spoor gekomen? Contacteer de organisatie en beschrijf wat je hebt ontdekt. Dit geeft bedrijven het duidelijke signaal dat de klant meer wil dan een aantal makkelijke claims en geeft authentieke bedrijven een eerlijke kans.
Meer over duurzaamheid?
- Anderen coachen in duurzaamheid? Lisanne maakte er haar baan van
- Duurzaam geluk: wat is het en wat heb je ervoor nodig?
- Good news: er is wéér een duurzaam mode-platform gelanceerd