Greenhushing: het gevaar van stilte over duurzaamheid
Steeds vaker horen wij het woord greenhushing over de tongen rollen. Wat zegt dit eigenlijk? Greenwashing is ons natuurlijk bekend en het betekent dat bedrijven op een oneerlijke manier duurzaamheid promoten waardoor de consument misleid wordt. Maar wat is greenhushing?
Omdat duurzaamheid populair en belangrijk is, slaan veel bedrijven daar een âmarketing-slaatjeâ uit. Vooral in de mode-industrie wordt er op een oneerlijke manier gecommuniceerd als het gaat om duurzaamheid.
Dit wil zeggen dat bedrijven zich groener voordoen dan dat ze eigenlijk zijn. Zo worden beautyproducten natuurlijk genoemd als ze maar 1 procent aan natuurlijke ingrediënten bevatten. Ook in de mode gaat het regelmatig mis, dan wordt er biologisch katoen gebruikt, maar ondertussen produceert het merk wél zes collecties per jaar wat dan weer alles behalve duurzaam is. Natuurlijk is het goed als een merk zich inzet voor een groenere wereld, alleen transparantie is key.
60 procent van de groene claims van twaalf bekende modemerken in het Verenigd Koninkrijk en Europa bleek misleidend te zijn volgens onderzoek van de Changing Markets Foundation. Door de steeds betere controle en strengere regels, worden merken beter in de gaten gehouden als het draait om greenwashing. Dit heeft als gevolg dat sommige bedrijven liever helemaal niks meer delen en stil blijven. Greenhushing dus.
GreenhushingÂ
Om beschuldigingen van misleidende duurzaamheidsmarketing of âgreenwashingâ te voorkomen, voelen sommige merken en bedrijven zich nu gedwongen om te zwijgen over hun inzet voor een betere wereld. Want stel je voor de duurzame initiatieven worden onder de loep genomen en blijken niet goed genoeg! Dan lig je pas Ă©cht onder vuur. Om dit te voorkomen zijn bedrijven overgaan tot greenhushing. De angst om beschuldigd te worden van greenwashing is groter dan de behoefte om transparant te zijn.
Dit letterlijk vertaalde âgroenzwijgenâ zorgt ervoor dat bedrijven niet duidelijk zijn over klimaatdoelen. Volgens het bureau South Pole gaat dit niet om kleine details, maar om grote doelen die aantoonbaar in lijn zijn met die in het Klimaatakkoord van Parijs.
Ook als bedrijven wél bezig zijn met verduurzaming, wordt dit dus in stilte gedaan. Dit is een kwalijke zaak want op deze manier worden soortgelijke bedrijven niet geïnspireerd om hetzelfde te doen. Wanneer bedrijven in stilte verduurzamen, blijven ook de manier waarop ze dat doen onbesproken. Door minder te delen, wordt er minder vooruitgang geboekt.
Vooral kleine bedrijven maken zich schuldig
Over het algemeen zijn kleine bedrijven de grootste boosdoeners van greenhushing. Dit komt doordat kleine bedrijven vaak buiten de wetgeving inzake duurzaamheidsrapportages blijven en op dit gebied dus geen verplichting hebben. Rapporten en informatie worden uit voorzorg niet gepubliceerd. In de toekomst wordt dit bedrijven overigens steeds lastiger gemaakt, want de eisen voor transparantie en openheid worden gelukkig steeds strenger.
Weet je niet zeker of je kinderen wilt? Deze vragen kunnen helpen