One to watch: Full Circle, een documentaire over textielafval
We leven in een wereld waarin overproductie en overconsumptie de norm zijn en niemand meer weet bij wie het probleem eindigt en de oplossing begint. De documentaire Full Circle maakt inzichtelijk hoe we deze vicieuze cirkel kunnen doorbreken. De kijker wordt ondergedompeld in de donkere wereld van textielafval, maar ziet ook de oplossingen die ertegen bestaan.
Full Circle is een oproep aan de consument, de kledingindustrie en de overheid om zich samen in te zetten tegen de overproductie en overconsumptie van nieuwe kleding, om zo creatiever om te gaan met bestaande kleding.
Blijven consumeren
We weten inmiddels allemaal wel dat de kledingindustrie één van de meest vervuilende industrieën ter wereld is. Zo is ‘ie verantwoordelijk voor 20 procent van alle watervervuiling en voor 10 procent van alle CO2-uitstoot. FYI: dat is meer dan alle luchtvaart én zeetransport bij elkaar opgeteld.
De impact van de mode-industrie verminderen? Start met lenen
Hoe komt het dan toch dat we nog steeds zoveel kleding blijven produceren? Chanel Trapman, filmmaker en oprichtster van de Mumster Movement: “Omdat we leven in een maatschappij waarin we niet meer worden uitgenodigd om creatief te zijn, maar alsmaar worden verleid om te blijven consumeren.”
Desastreuse gevolgen
De modetrends volgen elkaar in rap tempo op en we hebben continue het gevoel dat we al die kleding nódig hebben. Dus shoppen we ons een ongeluk en voor we het weten puilt onze garderobe weer uit van de nieuwe items. Om ruimte te maken, doneren we onze oudere kledingstukken en denken we goed bezig te zijn. Maar niets is minder waar, zo blijkt uit de documentaire.
Full Circle weet de eindeloze stroom van miljoenen afgedankte kledingstukken en de desastreuse gevolgen daarvan perfect in beeld te brengen. Zo zien we hoe de Nederlandse textielinzamelaar Sympany wekelijks 500.000 (!) kilo textielafval moet verwerken. Met de hand, welteverstaan.
Doorgewinterde fashionista
Niet dat je nu gelijk moet stoppen met het doneren van kleding, want dat is an sich natuurlijk helemaal niet slecht. De documentaire wil alleen laten zien hoe belangrijk het is dat je niet gedachteloos veel nieuwe kledingstukken koopt, die vervolgens niet of nauwelijks worden gedragen.
3 creatieve manieren om verspilling uit de mode-industrie tegen te gaan
De huidige consumptiemaatschappij is gewoon hartstikke ziek. Uit onderzoek is gebleken dat Nederlanders gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar kopen. Daarvan doen ze er 40 per jaar weer weg. En dat is het gemiddelde! Moet je nagaan wat er jaarlijks bij een doorgewinterde fashionista in (en uit) gaat.
Oplossingen en alternatieven
Slechts een klein deel van die afgedankte kledingstukken wordt hergebruikt of gerecycled. In de documentaire zien we hoe verschillende ontwerpers kledingcollecties maken van gedoneerd textielafval van Sympany. Een deel van deze kledingstukken is nu te leen bij Lena’s Library, een kledingbibliotheek in Amsterdam.
Daarnaast belicht de documentaire nog meer mogelijke oplossingen en alternatieven voor het textielprobleem. Denk aan kledinghuur en kledingruil, zodat kleding oneindig gerouleerd kan worden. Verder wordt ook de open deur ingetrapt om simpelweg niets meer te kopen.
Kortom
Een indrukwekkend kijkje achter de schermen en inspirerend verhaal dat aanzet tot actie om het vanaf nu af aan beter te doen.