Dit zijn de belangrijkste foodtrends van 2024 én 2025
De foodwereld is continue in beweging, en ook in 2025 staan er weer spannende ontwikkelingen op het menu. Van de eerlijke keuken tot het zogenaamde self care-dieet: foodtrends weerspiegelen de veranderende behoeftes en waarden van consumenten. Denk aan duurzaamheid, gezondheid en technologische vooruitgang. Wat sprong er afgelopen jaar uit en wat zijn de belangrijkste foodtrends van 2025? Laat je inspireren.
In dit artikel blikken we terug én alvast vooruit.
Eerst een terugblik
Afgelopen jaar hebben we weer wat bijzondere hypes en opvallende culinaire trends voorbij zien komen. Met stip op nummer één staat natuurlijk de Dubai Chocolade. Deze combinatie van smeuïge chocolade en knapperige pistache werd dé culinaire hit van 2024. Wat begon met een TikTok-video van een influencer uit Dubai, groeide uit tot een internationale sensatie.
In Nederland zagen bakkerijen zoals De Bonte Koe de bestellingen door het dak gaat, nadat Monica Geuze er een video over deelde waarin ze de Dubai reep uitprobeert. Deze chocoladereep heeft inmiddels al verschillende Nederlandse varianten, zoals de Dubai chocoladeletter en de Dubai oliebol.
Culinaire hypes
Verder was er afgelopen zomer tijdelijk een komkommertekort, omdat Logan Moffitt met zijn komkommersalade zorgde voor een wereldwijde hype. Hij staat inmiddels bekend als ‘de komkommerman’ en heeft al tientallen variaties van het recept gedeeld.
Ook veroverde de sushi-sandwich onze harten afgelopen jaar. Deze knapperige, rijkelijk gevulde en unieke smaaksensatie was voldoende om dikke rijen te creëren bij hotspots zoals Rolling Sushi. Wil je hem namaken? Dan vind je hier een goed crispy sushi sandwich recept (met video).
Foodtrends van 2025
Om alvast een voorspelling te maken van de foodtrends van 2025 hebben we de hulp ingeschakeld van Thuisbezorgd. Zij hebben namelijk 6 miljoen klanten (alleen al in Nederland!) dus kunnen aan de hand van hun data goed analyseren wat voor eetgewoonten wij erop na houden.
Op basis van de inzichten van foodexperts en de statistieken van Thuisbezorgd, verzamelden zij de meest opvallende trends voor 2025 in een jaarlijks rapport. Eén ding is zeker: de foodscene blijft verrassen, en jij kunt daar als eerste van proeven. Ontdek hoe de culinaire wereld zich aanpast aan een bewuste, avontuurlijke en smaakvolle toekomst.
Trend 1: bewuste keuzes in wat we eten
We willen terug naar de basis. Een drang naar eenvoud, maar ook de nieuwsgierigheid om te weten waar ons eten vandaan komt om meer controle te krijgen over wat we in ons lichaam stoppen. Daardoor is ‘culinaire eerlijkheid’ in opmars. We maken bewuste keuzes in wat we eten en willen daar graag bij geholpen worden.
Restaurants merken dat mensen steeds vaker om verduidelijking van ingrediënten vragen. Duidelijke communicatie is daarom van belang naarmate meer mensen verpakkingen en etiketten analyseren en zich verdiepen in ingrediënten, voedingswaarde en de herkomst van producten, bijvoorbeeld waar de groenten zijn gekweekt of waar het eten is verwerkt.
Daardoor kiezen we steeds vaker voor duurzame, pure maaltijden met minder ingrediënten. Want: hoe korter de ingrediëntenlijst, hoe begrijpelijker en vaak, hoe gezonder en beter voor het milieu.
Trend 2: het self care-dieet
We willen ons persoonlijke welzijn bevorderen door bewuster te consumeren, te matigen en gezondere opties te kiezen. Deze trend is al wat langer gaande, maar blijft groeien. Dit zien we aan de stijgende populariteit van foodcoach-apps die ons helpen de beste hoeveelheden, ingrediënten en maaltijden te vinden die passen bij onze levensstijl. Denk aan BEDROCK’s hoofdredactrice Annemarie die de uitdaging aanging via een strikt voedingsplan van Dag Nul.
Selfcare draait ook steeds vaker om andere aspecten, zoals schoonheid en stressverlichting. Zo zien we snacks, drankjes en maaltijdvervangers verrijkt met essentiële voedingsstoffen. Maar ook smaakvolle producten boordevol voedingsstoffen die zich richten op langzame koolhydraten, veel eiwitten, gezonde vetten, toegevoegde vezels en minder suiker.
Trend 3: late night snacks
Onze dagelijkse routines verschuiven steeds meer naar de latere uren. Waar Nederlanders vroeger om 18:00 uur aan tafel gingen, zien we nu dat dit aan het veranderen is. Deze verschuiving heeft invloed op de tijdsplanning van onze maaltijden, drankjes, vrijetijdsactiviteiten en werk. Zo werken we soms langer door, sporten we vaker laat op de avond, of plannen we sociale momenten tussen werk en het avondeten.
Logischerwijs heeft een ander ritme ook gevolgen voor onze eetgewoonten. Lichtere en latere maaltijden voor een optimale slaap. Een toenemende vraag naar ‘late night snacks’, niet voor na het uitgaan, maar lekkernijen voor laat op de avond nadat we nog hard gewerkt hebben. Eten wordt ook op andere manieren onderdeel van het uitgaansleven. Uitgebreide diners vinden later op de avond of pas aan het begin van de nacht plaats.
Trend 4: vier het leven (met eten)
In plaats van alleen grote mijlpalen te vieren, staan we onszelf steeds vaker toe om stil te staan bij kleine overwinningen of prestaties, door onszelf te trakteren op speciale koffie, luxe lekkernijen of uitzonderlijke gerechten. We vieren graag het leven met een uitgebreide borrelplank, een kwalitatieve fles wijn, een goed gevulde pistache-bun, een doos exclusieve madeleines of macarons, of Michelinster-waardige sandwiches. Wat ons betreft verrukkelijke foodtrends die 2025 een smakelijk jaar maken.
Wil je zelf waterkefir maken? Het is écht super makkelijk én gezond. En mocht je graag wat meer eiwitten eten, dan ben je vast vergeten dat de échte eiwitheld al jaren op je bord ligt: volkorenbrood.
Als je dit eet voel je je gegarandeerd minder futloos en somber