Dit filmpje moet je zien – zo níet duurzaam zijn we
In het kader van de Fairtrade Week heeft Fairtrade Nederland een sociaal duurzaamheidsexperiment uitgevoerd onder verschillende Nederlanders. De uitkomst van dit experiment maakt pijnlijk duidelijk dat we er nog lang niet zijn. Waar zit de kloof tussen onze intenties en ons gedrag precies? En welke stappen kan je zelf zetten om te verduurzamen?
Bekijk vooral even het filmpje wat is gemaakt naar aanleiding van het experiment, je zult versteld staan!
Het sociaal experiment
Fairtrade Nederland vroeg verschillende Nederlanders mee te doen aan een sociaal experiment. De deelnemers zijn vooraf niet geïnformeerd over de opdrachtgever, de thema’s en vragen. Ze wisten dus ook niet aan wat voor soort sociaal experiment ze zouden deelnemen.
De weegschaal en de rode en groene blokjes geven de mate van duurzaamheid aan. De vragen die gesteld werden konden alleen met ‘Ja’ of ‘Nee’ beantwoord worden. Zo werden de deelnemers gevraagd te antwoorden op vragen als:
Moeten we zuinig zijn op onze planeet? Maak jij je wel eens zorgen over het klimaat? Vind je het milieu en de natuur belangrijk? Vind je dat bedrijven een eerlijke prijs moeten betalen aan boeren? Vragen die tamelijk algemeen zijn en veelal met ‘Ja’ beantwoord werden.
Lastige dilemma’s
Bij dilemma’s waarin een actie nodig is, werd het al lastiger. Zo werden de deelnemers gevraagd of ze bereid zijn om altijd de trein te nemen in plaats van de auto of het vliegtuig? En of ze zouden stoppen met het dragen van jeans, als ze zouden weten dat er meer dan 7000 liter water voor het maken nodig is?
Hoeveel stoot jij uit tijdens een vakantie? Doe de klimaat-check
Ook werd ze gevraagd of ze een deel van hun salaris zouden inleveren, zodat mannen en vrouwen evenveel verdienen? Wat weegt uiteindelijk zwaarder? Het individu of de maatschappij? Een paar opvallende feiten uit dit onderzoek.
- Vrijwel alle Nederlanders vinden dat bedrijven eerlijke prijzen aan boeren moeten betalen en dat het uitbuiten van mensen verboden moet zijn.
- Bijna 80 procent van de respondenten het belangrijk dat de producten die je koopt duurzaam moeten zijn.
- Tóch let maar 33 procent van de Nederlanders op keurmerken bij het kopen van producten.
Je moet er zelf iets voor doen
De reden van het sociale experiment van Fairtrade Nederland is niet om de kijkers op de vingers te tikken of een slecht gevoel te geven. Vaak is het namelijk zo dat consumenten wel over betere keuzes hebben nagedacht, maar de stap om daadwerkelijk duurzamer te leven nog niet hebben gezet.
Fairtrade Nederland wil met dit experiment consumenten meer laten nadenken over de keuzes die je hebt en het verschil dat je kunt maken met je aankoopgedrag.
Want zoals één van de deelneemsters in het sociale experiment zegt: “Als we de wereld willen veranderen, dan moet je daar ook zelf wat voor doen.” En zo is het.
Bekijk de video hieronder.