Wie duurzamer wil leven loopt tegen dilemma’s aan: hoe duurzaam is een elektrische auto?
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: wie duurzaam wil leven en vooral duurzamer wil eten, loopt ongetwijfeld tegen dilemma’s aan. Net als je dacht goed bezig te zijn om je lapje vlees te vervangen voor stukjes tofu, blijkt het regenwoud ervoor gekapt te worden. Hetzelfde geldt voor vegan melk en elektrische auto’s. Hoe duurzaam is een elektrische auto nu eigenlijk echt?
We duiken in de wereld van elektrische auto’s.
Elektrische auto
Al jaren lang horen we over hét duurzaam rijden van de toekomst, en wel met een elektrische auto. Een elektrische auto heeft immers geen brandstof nodig om te rijden, en kan daarmee dus ook geen benzine of diesel verbranden waarmee er CO2 wordt uitgestoten.
Met het oog op het halen van de klimaatdoelstellingen is elektrisch rijden natuurlijk een makkelijke manier om CO2-winst te behalen. Een elektrische auto rijdt op een batterij die je thuis of aan een laadpaal oplaadt, gewoon op elektriciteit dus.
Kijken we naar CO2-uitstoot van auto’s, dan zorgt het rijden van een elektrische auto voor 60 procent minder uitstoot dan een benzine auto. Elektrische auto’s zijn in Nederland inmiddels al niet meer aan te slepen: er reden er in 2021 al 250.000 rond, terwijl dat er in 2012 nog maar 2.000 waren.
Hoe duurzaam is een elektrische auto?
De elektrische auto klinkt als dus als de auto van de toekomst, maar hoe duurzaam is ‘ie eigenlijk echt? Een elektrische auto heeft misschien geen uitstoot, maar ze zijn niet geheel klimaat neutraal. Er kleven ook best wat andere nadelen aan een elektrische auto.
CO2
Een zwart-wit-antwoord op deze vraag is er niet te vinden, omdat er immers heel wat factoren meespelen. Wat we wél weten is dat elektrisch rijden niet klimaatneutraal is, omdat er namelijk ook fijnstof vrij komt en indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxide).
Er is dan wel geen directe uitstoot van CO2 bij elektrisch rijden, maar die is er wel indirect door de opwekking van de elektriciteit die het nodig heeft om te kunnen rijden. De meeste elektriciteit ons land wordt opgewekt door kolen- en gascentrales.
Productie van de batterij
Dan de accu. De grootste vervuiling van een elektrische auto komt voornamelijk door de productie van de accu van de auto. De productie van het accupakket zorgt namelijk voor een aanzienlijke extra uitstoot van CO2. Het productieproces van de accu is daarmee goed voor meer dan de helft van de totale uitstoot. De milieu-impact van een nieuwe elektrische auto is daarmee groter dan van een brandstofauto.
Wel is het zo dat een elektrische auto per gereden kilometer minder CO2 uitstoot, waardoor hij deze achterstand gestaag weer inhaalt ten opzichte van een brandstof auto, lezen we op ANWB.nl.
Arbeidsomstandigheden
Misschien is dit wel één van de grootste struikelblokken als het aankomt van elektrisch rijden: de accu’s worden gemaakt van metalen zoals kobalt, lithium, koper, aluminium, nikkel en mangaan. Het winnen en mijnen van deze materialen zorgen voor nogal wat ethische- en milieuproblemen.
Kobalt komt maar op een paar plekken ter wereld voor, waaronder grotendeels in Congo. De arbeidsomstandigheden zijn daar alleen vaak ontzettend slecht zijn, en gaan gepaard met kinderarbeid. Hetzelfde geldt voor lithium dat wordt gewonnen in China en Bolivia.
Al met al heeft het rijden van een elektrische auto dus heel wat voordelen, maar er kleven ook keerzijdes aan. Kortom: elektrisch rijden is een stuk schoner dan het rijden in een brandstof auto, maar helemaal klimaatneutraal is het niet.
Tel daar de niet-pluize arbeidsomstandigheden van het winnen van de materialen voor de accu bij op, en een elektrische auto is misschien toch iets minder rooskleurig dan je in eerste instantie dacht.
Food for thought!