Agree to disagree: 5 tips om het op een goede manier niet met elkaar eens te zijn
Je eigenwijze collega, je betweterige zus of een koppige leidinggevende: stuk voor stuk aanleidingen om soms het verstandige besluit te nemen het níét met elkaar eens te zijn. Helemaal als de ander nogal intimiderend kan zijn. Maar hoe doe je dat zonder met een naar gevoel de ruimte van het verhitte gesprek te verlaten? En kan je misschien méér uit zo’n gesprek halen?
Deze 5 tips helpen om het op een verstandige en volwassen manier niet met elkaar eens te zijn. En dan vooral op de werkvloer.
Het volwassen niet met elkaar eens zijn
Meningsverschillen komen nu eenmaal vaak voor. Toegegeven: bij de één wat meer dan bij de ander *ahum*. Maar het niet met elkaar eens zijn, is het probleem niet zozeer. Sterker nog: het kan je scherp houden. Helemaal als het om een meningsverschil gaat op de werkvloer.
Maar, voordat je jouw standpunt verkondigt, is het handig om te weten dat de heilige regel is dat je altijd op 3 vlakken neutraal wilt zijn: er moet ruimte zijn voor nieuwe ideeën en perspectieven, er moet ruimte zijn voor de ander om mee te doen in het gesprek of het verlaten ervan en de sfeer/cultuur zelf.
Lees ook: Waarom je ook op werk goed voor jezelf moet zorgen (en hoe je dit dan doet)
Vergeet de ruimte trouwens ook niet, je wilt dat deze ook van neutrale aard is. Met een veilige en neutrale ruimte kan je namelijk een effectieve discussie faciliteren.
Tips voor effectieve meningsverschillen
Hou die 3 neutrale vlakken in je achterhoofd terwijl je deze 5 tips doorloopt:
1. Vragen mogen door iedereen gesteld worden
Er is ruimte om vragen te stellen die het gesprek alle kanten op kunnen leiden. Wil je tot een functioneel meningsverschil komen, dan wil je zorgen dat het eerder voelt alsof je rond een eettafel zit, dan in een rechtszaal.
Iedereen moet zich vrij voelen om zijn mening of perspectief in te brengen.
2. Laat nieuwe ideeën écht horen
Zorg ervoor dat alle ideeën, ook nieuwe of de gekste ideeën, gehoord kunnen worden. Door een neutrale ruimte te creëren, ontstaat er vanzelf ruimte om deze ideeën om te delen.
Vind je vast ook leuk: Een opgeblazen gevoel door te veel stress (een stressbuik)? Zo werkt dat
Dan is het dus ook zaak om aandacht te schenken aan de manier waarop deze beantwoord worden. Kraak deze dus niet direct af, maar ontvang het idee neutraal.
3. Zorg dat nieuwe deelnemers welkom zijn
Again: een neutrale ruimte nodigt uit voor nieuwe perspectieven en laat nieuwe deelnemers zich welkom voelen. De beste manier daarvoor is om een vorm van instappen te bieden.
Zo kunnen de nieuwelingen zich misschien voorstellen en de kans krijgen om écht deel te nemen aan het gesprek.
4. Laat gesprekken zich op hun eigen manier ontwikkelen
In een neutrale ruimte is er geen haast om conflicten nú op te lossen. Elk meningsverschil is anders en kan op zijn eigen tempo worden opgelost.
Luister ook: Bedrock Talks: hoe blijf je stress de baas? Stress-expert Thijs Launspach legt uit
In een neutrale ruimte krijgen ideeën en mensen de tijd en aandacht die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen. Het zal uiteindelijk ontwikkelen tot sterkere verbindingen tussen de personen in kwestie. Dan ontstaat er vanzelf ruimte om van elkaar te leren.
5. Laat alle ideeën naast elkaar bestaan
Hoe moeilijk het soms ook is om je in een ander te verplaatsen, het is écht zaak dat je verschillende meningen naast elkaar laat bestaan. Samen kan je van elkaar leren!
En onthoud: de denkprocessen in je hoofd zijn er met een reden. Probeer ze niet weg te moffelen om gesprekken met anderen goed af te sluiten. Let er alleen wel op hoe je het brengt.
Wat soms helpt is om lekker een rondje te gaan lopen, je gedachten op te schrijven of te mediteren. Ken je deze staande Bedrock-meditatie al?
Meer Bedrock @ Work?
- HSP op je werk? Met deze tips zorg je ervoor dat je minder overprikkeld raakt
- Ben jij introvert? Dit zijn jouw kwaliteiten op de werkvloer
- Zo zorg je als millennial voor werkgeluk (ook als je géén motiverende manager hebt)