Waarom deze duurzame reisorganisatie stopt met CO2-uitstoot compenseren
We vliegen met z’n allen heel wat af. En dat moet anders, want we kampen wereldwijd met klimaatverandering waarvan we met de effecten steeds meer worden geconfronteerd. Al jáááren wordt daarom aangemoedigd om wanneer je dan toch kiest om het vliegtuig te pakken, je vlucht te compenseren. Al eerder zochten we in een BEDROCK-artikel uit, wat dat eigenlijk voor zin heeft, je vlucht compenseren. Want kan dat eigenlijk wel met ‘een paar bomen laten planten’? De duurzame reisorganisatie Better Places is in elk geval van gedachte veranderd en stopt per direct met het compenseren van vluchten.
Een duurzamere reisorganisatie die stopt met het compenseren van vluchten? Dat klinkt niet bepaald duurzaam. Toch is het zo’n gek idee nog niet, lees maar even mee.
Deze reisorganisatie stopt met CO2-compenseren
Natuurlijk stopt de duurzame reisorganisatie niet geheel met haar duurzame acties, maar verandert zij deze in een meer effectieve strategie om de CO2-uitstoot van vluchten te verminderen. Hoe?
In plaats van enkel de vluchten te compenseren, maar nog steeds evenveel te vliegen, gaat Better Places zich vanaf nu focussen op het reduceren van vluchten. Inderdaad, een stuk effectiever en zo hoef je simpelweg ook minder te compenseren.
Bomen planten en kooktoestellen uitdelen als goedmakertje voor je vervuilende vlucht, bleek in de praktijk uiteindelijk eerder een excuus om ‘schuldvrij’ te kunnen vliegen dan bewezen effectief. En true that: voorkomen is immers beter dan genezen.
Vliegen is te goedkoop
Momenteel is vliegen namelijk veel te goedkoop, zo meent de organisatie en daar hebben ze natuurlijk een punt. Het is vaak goedkoper om van Amsterdam naar Milaan te vliegen dan een treinkaartje te kopen van onze hoofdstad naar Maastricht.
Dat is natuurlijk te bizar voor woorden als je kijkt naar de gigantische uitstoot waar vliegen mee gepaard gaat.
Compenseren een schijnoplossing
De afgelopen jaren is gebleken dat compensatieprojecten inderdaad ook weinig effectief zijn en afleiden van de werkelijke oplossing. Dat was voor oprichter Saskia Griep de reden om er per direct mee te stoppen.
“Als we de klimaatdoelen van Parijs willen halen, is er maar één oplossing: reduceren. We moeten minder vliegen. Door te compenseren maak je de CO2-uitstoot niet ongedaan. Die zit al in de lucht. We laten bomen planten en maken onszelf wijs dat we kunnen blijven vliegen zoals we gewend zijn. Dat is niet zo. Compenseren is een schijnoplossing”.
Dus, gaat de reisorganisatie over op een meer radicale strategie.
Minder vliegen
Minder vliegen móet. Het is dan wel geen populaire boodschap, maar wel een noodzakelijke. “Tot wel 90 procent van de totale CO2-uitstoot van een vakantie buiten Europa wordt veroorzaakt door de vlucht van en naar een bestemming. De grootste winst valt te halen bij de vliegreis. Daarom hebben we bij Better Places de afgelopen jaren hard gewerkt aan het uitbreiden van ons aanbod binnen Europa.”
Bedrock Travel: hoe het komt dat microreizen steeds populairder wordt (wij zijn fan!)
De reisorganisatie biedt daarom vakanties aan die net zo bijzonder en avontuurlijk zijn als wat je verwacht van een verre bestemming, maar dan dichter bij huis. En altijd bereikbaar met de trein. “Wil je naar de zon? Dan leggen we klanten uit dat ze beter naar Kroatië kunnen, in plaats van Thailand.”
Want wie zegt dat je naar de andere kant van de wereld moet vliegen om tot rust te komen?
Extra betalen voor reizen buiten Europa
Willen reizigers tóch buiten Europa reizen, dan legt Better Places een CO2-belasting op. “Een echte prijs voor het vliegen.”
Op dit moment is dat €15 per reiziger buiten Europa en €6 per reiziger binnen Europa. “Dat bedrag gaat elk jaar omhoog.” De klant betaalt daar overigens niets extra’s voor. De opbrengst investeert de reisorganisatie in duurzame energieprojecten.
Wist je bijvoorbeeld dat er hard wordt gewerkt aan duurzame kerosine?
Go Better Places!