Inspirerende duurzame modemerken die er niet mee te koop lopen
Groen is het nieuwe goud en daarom zetten veel merken duurzaamheid in als marketingtool. Jezelf milieuvriendelijk noemen is namelijk veel gemakkelijker dan echt duurzame producten maken. Dit noemen we greenwashing.
Gelukkig zijn er ook een paar voorbeelden van bedrijven die hartstikke duurzaam zijn, maar dit als zó vanzelfsprekend zien, dat ze het niet eens gebruiken in hun marketing.
We lichten een paar van deze merken uit.
Maium
Dit Amsterdamse regenjassenmerk is maakt regenkleding die zich aanpast aan onvoorspelbare weersomstandigheden, maar wél stijlvol is. Ze creëerden een uniek design met twee ritsen aan de zijkant, waarmee je de jas in no-time omtovert tot een poncho voor op de fiets of scooter.
Daardoor kun je vrij bewegen, zonder dat je nat wordt. Met de jassen van Maium behoren binnenstappen als een verzopen kat of geklungel met een regenbroek tot de verleden tijd. En je blijft er goed uitzien, ongeacht het weer.
Daarnaast is duurzaamheid één van de USP’s van het regenjassenmerk: een Maium-jas wordt gemaakt van gerecyclede plastic flessen, duurzaam katoen en zijn PFC-vrij.
Deze duurzame merken strijden tegen te lage lonen in de mode-industrie
Hendrik van Benthem van Maium: “Voor ons was het heel normaal om design te combineren met duurzame, functionele en unieke alternatieven. Daarom kiezen we ervoor om duurzame ontwerpprincipes te integreren in de praktijk om te bewijzen dat mode en innovatie de aarde niet hoeven te schaden.”
Een regenjas is per definitie ontworpen om ons tegen de elementen van de aarde te beschermen. De inspanning die Maium doet om de connectie met de natuur te herstellen door duurzame manieren van ontwerpen toe te passen, is hun manier om iets terug te geven en andersom de elementen tegen óns te beschermen.
Veja
Met duurzaamheid als grootste drijfveer laat het Franse schoenenmerk VEJA schoenen produceren in Brazilië. Ze maken veel gebruik van innovatieve materialen zoals biologisch katoen, vegan leer (waaronder vissenleer) en fairtrade rubber gemaakt van gerecycled plastic flessen.
Het ontwerpen van de schoenen begint allemaal met een schets en duurt langer dan de ontwerpen van een schoen bij grotere merken. Er wordt veel aandacht besteed aan elk onderdeel van het productieproces, zodat je de sneakers over 10 jaar nog steeds kunt dragen. Dat is óók duurzaam!
https://www.bedrock.nl/zo-simpel-is-het-om-je-eigen-kledingkast-duurzamer-te-maken/
Veja werkt direct met de producenten en maakt dus geen gebruik van een tussenpersoon. Zo houden ze zelf het volledige overzicht op de productie en scheelt het veel geld. Ook blijft Veja elk jaar controleren of er bij de productie nog aan hun eisen en regels wordt voldaan.
Oprichter Veja, Sébastien Kopp: “Wij zijn van mening dat je moet zwijgen voordat je een goed resultaat hebt behaald. Het is niet altijd gemakkelijk om het verschil te zien tussen blaaskakerij en oprechte acties, maar hopelijk zien de consumenten dat bedrijven die het luidst schreeuwen niet per se de bedrijven zijn die het beste werk leveren.”
Patagonia
Patagonia is echt een duurzame pionier. De missie van het merk is dan ook om het beste product maken, zonder schade te berokkenen aan mens en milieu. Daarnaast zetten ze zich als bedrijf ook actief in om oplossingen te zoeken voor de milieucrisis.
Het merk begon met het maken van tools voor klimmers, maar is inmiddels uitgegroeid tot een groot outdoor merk dat minimalisme, functionaliteit en eenvoud belangrijk vindt.
7 duurzame outdoor merken voor tijdens je avonturen in de natuur
Patagonia was één van de eerste modebedrijven ter wereld in 1994 die besliste om volledig over te stappen op biokatoen. Revolutionair, want er was in die tijd amper biologisch katoen beschikbaar. Daarnaast gebruiken ze al jaren hennep en waren ze één van de eerste merken die gerecyclede petflessen in zijn kleding begon te verwerken.
Het merk wilt alleen maar hernieuwbare of gerecycleerde materialen gebruiken waaronder gerecycled polyester en gerecycled nylon. En ze hebben als doel om tegen 2025 CO2-neutraal te zijn (!). Kortom, Patagonia is een revolutionair bedrijf vanaf de start en een inspiratie voor veel andere bedrijven.