Heleen Spruijt runt het duurzame fashion brand Neeve en deelt hoe jij jouw kast kunt verduurzamen
Vluchtige mode is in de toekomst verleden tijd. Dat hoopt ook Heleen Spruijt van het duurzame fashion brand Neeve. Want duurzaamheid is altijd een kernwaarde geweest bij Neeve omdat ze geloven in het ontwerpen van tijdloze basics van de hoogste kwaliteit. Deze vorm van mode staat haaks op het concept van fast fashion en wegwerpkleding.
“We wilden vanaf het begin een positieve verandering teweegbrengen – hoe klein ook – en bijdragen aan een meer verantwoorde manier van produceren en consumeren” deelt Heleen met BEDROCK. “Toen we onze allereerste, kleine collectie lanceerden in 2020, was algemeen bekend dat de mode-industrie een van de grootste vervuilers inzake het milieu is. We voelden toen én we voelen nu de urgentie van de klimaatcrisis, die natuurlijk totaal niet strookt met de vluchtige aard van fast fashion.”
Kwaliteit als belangrijkste pijler voor Neeve
Als we Heleen vragen wat voor haar een van de belangrijkste pijlers is antwoordt ze direct: “kwaliteit! Kleding maken die niet alleen ethisch en duurzaam is, maar ook van hoogwaardige kwaliteit en dus langer meegaat.
Ethisch en duurzaam kiezen is makkelijker dan men denkt
Een simpel iets dat consumenten in mijn optiek meer zouden moeten doen, is toch echt – hoe voor de hand liggend ook – nadenken over waar hun kleding vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Kiezen voor merken die duurzaam en ethisch produceren kan echt impact hebben. Waar euro’s naartoe gaan, bepaalt namelijk de norm. En duurzaam en ethisch kiezen is vaak makkelijker dan men denkt.
De impact van transport
Dat geldt ook voor andere bedrijven. Alleen al de manier van verzenden kan een grote impact hebben. Bij Neeve werken we bijvoorbeeld met Pakkettenfabriek, een fulfilmentbedrijf dat onze pakketten verstuurt naar winkels en consumenten. Pakkettenfabriek heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en zet wanneer het kan, fietskoeriers in om pakketten te bezorgen. De panden van Pakkettenfabriek zijn gasvrij, de verzenddozen van gerecycled karton en ze werken enkel met koeriersdiensten die investeren in schone operaties en emissievrije bezorging.
Vasthouden aan overtuigingen
Het opbouwen van een merk vergt tijd. Hoewel we inmiddels een kleine fanbase hebben opgebouwd, is de groep die bereid en in staat is meer te betalen voor een ‘beter’ kledingstuk nog niet groot. In de eerste jaren moet je vooral blijven investeren in je merk en product en vasthouden aan je overtuiging, juist in deze turbulente tijden. Het gebruik van gecertificeerde biologische materialen brengt aanzienlijk hogere kosten met zich mee dan conventionele materialen. Kortom, de marges zijn klein en doorzettingsvermogen is key.
Bewust investeren in duurzaamheid
Een van de grootste uitdagingen is het veranderen van de perceptie rond duurzame mode en consumenten ervan overtuigen dat kwaliteit zijn prijs heeft, maar wel langer meegaat. Duurzaamheid gaat niet alleen over de grondstoffen van je product, maar ook over hoe lang je een kledingstuk kunt dragen. Hoewel de groep bewuste consumenten die kiest voor duurzaamheid groeit, hebben we nog een lange weg te gaan om het gros te overtuigen dat duurzame mode niet alleen beter is voor de planeet, maar ook modieus en chic kan zijn.
Steeds meer mogelijkheden
De markt voor textielvezels blijft evolueren en groeien, met steeds meer innovatieve materialen die worden geïntroduceerd. De meeste Neeve items zijn gemaakt van 100 procent biologisch gecertificeerd katoen (GOTS), maar een van mijn andere favoriete kwaliteiten is Tencel TM Lyocell, een grondstof gemaakt van houtpulp van bomen die snel groeien, zoals eucalyptus. Deze bomen hebben minder tijd nodig om te rijpen, waardoor er minder druk op het milieu is.
Het productieproces van Tencel™ is ook milieuvriendelijk. Bij de productie wordt een gesloten circuit gebruikt, wat betekent dat het water en de chemicaliën worden gerecycled en hergebruikt. Hierdoor wordt water bespaard en wordt de impact op het milieu verminderd. Bovendien is Tencel™ biologisch afbreekbaar zonder schadelijke stoffen achter te laten.”
Is duurzame mode in jouw optiek al van het geitenwollensokken imago af?
“Ik denk dat we op de goede weg zijn, maar er is nog werk aan de winkel. Het vereist een gezamenlijke inspanning van merken, media en consumenten om duurzame mode te normaliseren, te omarmen en het te zien als een vanzelfsprekende keuze.”
Wat is jouw ideale toekomstbeeld binnen de mode?
“Mijn ideale toekomstbeeld is een mode-industrie die volledig transparant en waar mogelijk, circulair is, waarbij elk kledingstuk wordt geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Ik hoop dat duurzaamheid over een aantal jaar niet langer een kenmerk is van niche merken, maar de norm wordt voor de hele industrie.”
Op welke manier kunnen consumenten bewuster met mode bezig zijn?
“Consumenten kunnen bewuster worden door zichzelf vragen te stellen over de herkomst van hun kleding, te investeren in tijdloze stukken van hoge kwaliteit en te kiezen voor merken die transparant zijn over hun productieprocessen en materialen.”
Is duurzame mode niet een extreem luxe product, enkel beschikbaar voor ‘rijke’ mensen?
“Het klopt dat sommige duurzame merken een hogere prijs hebben, maar er zijn genoeg betaalbare opties beschikbaar. Bovendien is het belangrijk om te beseffen dat duurzame mode op de lange termijn vaak kostenbesparend is, omdat kwaliteitsitems langer meegaan en minder vaak vervangen hoeven te worden. Als de portemonnee deze investering echter niet toestaat, is er natuurlijk altijd nog tweedehands kleding.”
Hoe zou je jouw eigen stijl omschrijven?
“Mijn eigen stijl is eenvoudig en tijdloos, met een focus op kwaliteit en comfort. Ik hou van stukken die moeiteloos chic zijn en ik makkelijk kan combineren. ”