Mooi nieuws: ‘Duurzame bikini’s vond je nergens, nu dus wel’
Een vaag idee uitrollen tot een bloeiend bedrijf: klinkt aantrekkelijk, maar het gaat meestal niet zonder slag of stoot. Deze week gaan we in gesprek met de zussen Hendriks, oprichters van JUNGL Amsterdam. Want als er nergens duurzame bikini’s van eigen bodem te vinden zijn, dan maak je die toch zelf?
Wekelijks deelt ons broertje MANNERS de (harde) lessen van een beginnend ondernemer. Mocht je de ambitie hebben zelf een onderneming te starten, dan weet jij alvast wat je te wachten staat. Omdat het interview deze week een mooi en duurzaam merk uitlicht, delen wij het graag in onze BEDROCK community. Collega Janna sprak de oprichters Anouschka en Natascha van JUNGL over de mooie duurzame bikini’s.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor duurzame bikini’s?
“We zijn allebei altijd al bezig geweest met duurzaamheid. In de zoektocht naar een duurzame bikini konden we niets vinden van een Nederlands bedrijf. Daar is het idee ontstaan om zelf in dat gat te springen. We hebben onderzocht wat de mogelijkheden zijn qua productie, welke stoffen wij hier het beste voor zouden kunnen gebruiken en hoe we het financieel gezien zouden aanpakken.” Daarna stonden de seinen op groen: JUNGL werd opgericht.
Wat was de doorslag om écht te starten met deze onderneming?
“Dat was vooral het gebrek aan een duurzaam bikinimerk in Nederland en het kleine aanbod op dit gebied in Europa. Daarnaast zien we het als onze missie om anderen te inspireren duurzamer te consumeren. Doordat we nu zelf een duurzaam alternatief bieden, dragen we daaraan bij.”
Hoe zijn de rollen onderling verdeeld?
Een verdeling? Die hebben de zussen Hendriks niet. “We doen alles samen, van ontwerp tot verkoop.” Anouschka focust zich meer op marketing en Natascha richt zich vaker op de financiën. “We vinden het leuk en belangrijk om samen met het creatieve proces bezig te zijn.”
Welk startkapitaal was er nodig om JUNGL te starten?
Welk startkapitaal deze jonge ondernemers exact nodig hebben gehad, willen ze liever niet delen. “Het startbedrag hebben we bij elkaar verzameld door een beroep te doen op ons eigen spaargeld en via onderhandse lening.”
Hoe staat het er nu financieel voor?
“We zitten echt nog in de startfase. Deze fase duurt vrij lang, omdat we werken met een seizoensproduct in een land waar het zomerseizoen nogal kort is. Onze nieuwste collectie die uit vermaakte tweedehands mode bestaat, kan het hele jaar door verkocht worden en is niet seizoensgebonden. Met die collectie verwachten we onze inkomsten in de loop van dit jaar stabieler worden en minder seizoengevoelig zijn.”
Wat hebben jullie nodig om door te kunnen groeien?
“Een groter marketingbudget om ons bereik te vergroten, waardoor we sneller kunnen groeien.” Anouschka heeft Communicatie gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam en heeft daarom de nodige kennis over online strategieën. En dat zie je terug op de Instagrampagina van het bedrijf, wat ons betreft. “Toen wij JUNGL begonnen, was het voor ons direct duidelijk hoe wij ons merk in de markt wilden zetten. Langzamerhand kwamen wij er steeds meer achter hoe onze doelgroep eruit ziet en waar zij zich bevinden. Hier hebben wij onze online strategie gericht op aangepast.”
“Omdat wij alleen online verkopen, is het heel belangrijk om mooie inclusieve foto’s te hebben, zodat onze klant een goed beeld krijgt van het product. Als kleine onderneming is er weinig budget voor marketing en samenwerkingen, daarom kijken wij altijd eerst wie er binnen ons netwerk kan helpen. Dankzij dat netwerk hebben we verschillende mooie fotoshoots weten te realiseren.”
Hoe ziet het financiële toekomstperspectief van jullie startup eruit?
“Nu we het gehele jaar onze producten kunnen verkopen, verwachten wij een stabielere omzet gedurende het hele jaar te krijgen. Doordat wij nu beiden nog een baan hebben naast JUNGL, zijn onze pensioenen en de verzekeringen voorlopig geregeld. Vakantie nemen wij in overleg met elkaar op.”
Wat is de grootste les voor jullie geweest?
“De grootste les die we hebben geleerd bij het starten van JUNGL Amsterdam, is dat we flink wat geduld nodig hebben. Als je een bedrijf start, heeft het veel tijd nodig om naamsbekendheid te creëren en verkopen te genereren. Het eerste seizoen liep de verkoop nog geen storm. Na hard werken is de omzet het tweede seizoen enorm gestegen.”
https://www.bedrock.nl/ondernemen-vanuit-intuitie/