Duurzaam of duurzamer? Waarom steeds meer merken op deze term letten
Er zijn heel veel kledingmerken die aan greenwashing doen en zichzelf het label duurzaam opplakken zonder geldige reden, maar er zijn ook merken die daadwerkelijk hun best doen een betere wereld te creĂ«eren. Sommige van die laatstgenoemde roepen nu op om te stoppen met de term âduurzaamâ, en dat is niet zonder reden.
Duurzaam of duurzamer?
Hoeveel merken zijn er anno 2023 die zichzelf âgroenâ noemen en die beweren de CO2-gassen te beperken? Duurzaamheidsclaims schieten als paddenstoelen uit de grond en zelfs gigantische fastfashionketens gebruiken woorden als âorganischâ en âduurzaamâ om de haverklap. Dat het bij hen een gevalletje greenwashing is wordt voor een groeiende groep mensen steeds duidelijker, maar dan zijn er ook nog de ethisch verantwoorde en fairtrade gecertificeerde merken die de term gebruiken.
Duurzaamheidsbullshit
Bullshit, vindt Armed Angels, Ă©Ă©n van die merken die fairtrade gecertificeerd is en voornamelijk werkt met biologische stoffen, nu. Hoewel ook zij zich jarenlang profileerden als duurzaam, voeren ze verandering door in hun marketing. âGeen duurzaamheidsbullshit meerâ, zo lezen we in een Instagram-post.
Zij pleiten namelijk voor een open benadering van de mode-industrie: hoe transparant, bewust en eerlijk voor haar werknemers een bedrijf ook is, kleding blijft een niet-duurzaam product. Geen enkel materiaal of product brengt nul schade aan de wereld toe: elk nieuw kledingstuk heeft zijn eigen impact die een ecologische voetdruk achterlaat.
Hoe groot die impact is, daar is volgens het merk wĂ©l iets over te zeggen. In plaats van âDit T-shirt is duurzaamâ, opperen zij nu âDit T-shirt is gemaakt in de best mogelijke manier voor mens en milieu. Ondanks dat is het niet onschuldig en redt het de planeet niet. Samen kunnen we het echter in een oplossing veranderen.â Niet duurzaam dus, maar wel duurzamer.
Transparante communicatie
Met eenzelfde strategie kon ook het Deense Ganni al op veel lof rekenen. Zij gaven in een Instagram-post open en eerlijk toe niet duurzaam te zijn, maar wel grootse stappen te maken. Ganniâs uitleg was van hetzelfde kaliber als dat van Armed Angels: kleding is nou eenmaal niet duurzaam, maar we kunnen het wel beter maken. Beter voor de werknemers en makers Ă©n beter voor het milieu.
Deze benadering is heel veel eerlijker dan die van menig fastfashionmerk. Hoewel âWij zijn niet duurzaamâ in eerste instantie waarschijnlijk verontwaardiging oproept, is het als je er even over nadenkt niet meer dan de waarheid. En dat een merk dat eerlijk durft te zeggen en op die manier transparantie biedt aan haar volgers, getuigt van een groene houding waarbij gestreefd wordt naar beter.
Deze verandering is een belangrijke stap naar meer transparantie binnen de modewereld. Eentje die volgens bovengenoemde merken om wat creativiteit vraagt, en om strenge ogen die ervoor zorgen dat greenwashing verleden tijd is, maar wel een verandering die hoognodig is. De term duurzaam is niet eerlijk, de term duurzamer is dat wel.