Duurzaam dilemma: denk je goed te doen door Patagonia te kopen, komt het uit de Primark-fabriek
Wekelijks delen wij op BEDROCK een duurzaam dilemma. Deze week gaat het over modemerk Patagonia. Dat is toch zeker een merk dat staat voor verduurzaming en milieu-activisme? Die jas zit de groene Amsterdammer als gegoten! Of toch niet? Afgelopen maand bracht Follow The Money naar buiten dat Patagonia in dezelfde fabriek produceert als een aantal fast fashion merken, waaronder Primark. Toch zuur als je bewust meer betaalt voor een eerlijker kledingstuk.
Want Patagonia heeft de afgelopen jaren een imago opgebouwd rondom milieugerelateerde campagnes. Over de mensen die de kleding maken, zagen we niet zoveel. Alleen dat ze zich inzetten voor eerlijke lonen en dit in samenwerking met Fair Trade doen. Dat juist Patagonia gesnapt is met productie in de Sri Lankaanse fabriek Regal Image, is voor veel mensen een eye opener.
Follow The Money (FTM) doet onderzoek naar mensen, organisaties en systemen die zich, vooral financieel-economisch, misdragen of de samenleving benadelen. Met dit doel bezochten ze ook de bovengenoemde fabriek waar Patagonia dus produceert. Tijdens dit bezoek spraken ze diverse mensen en zelfs de manager, die beaamt dat er geen verschil is tussen werken voor Patagonia of werken voor de fast fashion merken.
Patagonia buit werknemers uit
Kort samengevat: de fabrieksarbeiders die de kleding maken voor Patagonia werken soms wel zeventien uur per dag en dat komt neer op meer dan tachtig uur per week. Dat is ver boven de wettelijk toegestane hoeveelheid.
Bovendien meldt Patagonia op de website dat leveranciers voldoen aan bepaalde duurzaamheidscriteria waaronder een zero tolerance beleid op kinderarbeid of dwangarbeid en fysieke, seksuele en verbale intimidatie. Bovendien: alle nationale wetten moeten worden nageleefd.
Om dit na te streven laat Patagonia de fabrieken jaarlijks controleren door een onafhankelijke partij.
Daarnaast voeren twee ngo’s controles uit waardoor Patagonia’s productieproces en kleding tevens voorzien wordt van een duurzaamheidskeurmerk. Nu werd een deel van die controles publiekelijk gemaakt en er kwamen meerdere overtredingen aan het licht. Volgens gesprekken met de vakbond, Stand Up Movement Lanka, blijken medewerkers zelfs drugs te gebruiken om de productietargets te halen en de shift vol te houden.
Hoe zit dat nou echt?
Het is een feit dat Patagonia produceert in dezelfde fabrieken als fast fashion merken. Zelf vinden ze dit een voordeel, zeggen ze tegen Follow The Money. Als kleine speler willen ze het goed doen en daarom vinden ze het belangrijk om deel te nemen aan fabrieken waar ook andere merken produceren. Zo hopen ze dat alle werknemers dan een leefbaar loon krijgen. Dat gebeurt echter nog niet.
Het streven is wel om vanaf 2025 alle kleermakers een ‘leefbaar’ loon te betalen, maar daar kopen we nu niks voor. Slechts bij veertig procent van de kledingproductie van Patagonia is dit nu het geval. Een groen merk is niet per se een sociaal merk, blijkt maar weer.
Natuurlijk doet het merk het op diverse vlakken wél heel erg goed, want met de minimale footprint die ze op met milieu achterlaten en winst die volledig naar de strijd tegen klimaatverandering gaat, pioniert het merk.
Waarschijnlijk is het júíst daarom dat mensen niet verwachten dat ze op sociaal vlak nog steeds veel winst te behalen hebben. Want sociaal verantwoord produceren vinden wij net zo belangrijk als een ecologisch verantwoord merk zijn. Investeer ook in mensen!
Misleidend
Op diverse websites kun je als consument checken hoe goed een merk scoort op diverse factoren zoals arbeidsomstandigheden en duurzaamheid. Op de website van Schone Kleren heb je de Fashionchecker, waar Patagonia niet al te best scoort. Op Good On You krijgt het merk juist een ‘Good’ als stempel. Voor consumenten wordt het zo wel erg ingewikkeld om te kijken of een merk het goed doet.
Terwijl je dat wel wilt weten! Zeker als je bewust op zoek bent naar betere keuzes en daar ook extra voor wilt betalen. Dan is het niet fijn om erachter te komen dat jouw weloverwogen keuzes toch niet zo ethisch zijn.
Duurzaam dilemma: je kledingkast verduurzamen in slechts 5 stappen