Consumeren met Black Friday? Dit (gratis!) evenement laat zien dat het ook anders kan
De laatste vrijdag van november staat voor veel winkels gelijk aan een flinke uitverkoop en een uitnodiging tot overconsumeren. Maar er is ook een Black Friday-evenement voor wie groenere keuzes wilt maken. In Pakhuis de Zwijger, Amsterdam, worden consumenten bewust gemaakt van de impact die zij hebben op de kledingindustrie.
Bewuster consumeren dankzij dit Black Friday-evenement
Het lijkt een eindeloze discussie: wie is er verantwoordelijk voor een groenere kledingindustrie? De grote producenten of de consument? Welke kant je ook op neigt; feit is dat je met je geld kunt laten zien achter welke idealen je staat. Besluit je om op Black Friday een hoop onnodige kleding te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt, of laat je de gekte aan je voorbijgaan en koop je slechts dat ene item waar je al weken/maanden/jaren van droomt? Bedrijven weten maar al te goed hoe ze jou met hun marketingtrucjes kunnen verleiden, waardoor die aankoop met korting toch snel gedaan is. Wil je dit jaar echt verandering in je koopgedrag aanbrengen, dan helpt het Black Friday-evenement van Pakhuis de Zwijger hierbij.
De zaal is op 29 november gevuld met journalisten en pioniers uit de duurzame mode-industrie, maar jij kunt er ook gratis bij zijn. Het evenement is juĂst op de âgewoneâ consument gericht, want als het aan de organisatie ligt, kunnen zij het verschil maken. Maar waar begin je met het maken van die groenere keuzes?
Dat is waar Black Friday: A call to conscious consumerism voor is. Modepsycholoog Anke Vermeer, hoogleraar Circular Business Kim Poldner, modejournalist Susan Sjouwerman en directeur Finance & Operations EMEA Patagonia Willem Swager gaan het gesprek met elkaar en de bezoekers aan. Wat is nodig om het omslagpunt te bereiken? De experts helpen de bezoekers in de zaal om hun winkelgedrag beter te begrijpen en laten vervolgens met praktische tips zien hoe daar verandering in kan worden aangebracht.
Dit evenement bezoeken stelt je als consument ook in staat om direct een bijdrage aan een groenere industrie te leveren. De deskundigen willen namelijk van jou weten: wat heb je nodig om duurzame keuzes te maken? Om een actieve bijdrage te leveren aan een betere kledingindustrie, en om obstakels weg te nemen? Black Friday is hét moment om je stem te laten horen, als tegengeluid op het overconsumeren.
Nu al benieuwd hoe je bewuster consumeert? Deze tips van de Bedrock-redactie zijn een voorproefje.
Waarom influencers nu massaal laten zien wat ze nĂet kopen in anti hauls