Hoe Spanje de plank missloeg met hun body positivity campagne
De body positivity campagne van de Spaanse overheid begon zo positief. ‘De zomer is ook van ons’, staat groot op de campagneposter van de Spaanse overheid met 5 vrouwen in bikini met diverse lichaamsvormen. Wat zo goed bedoeld was, heeft behoorlijk verkeerd uitgepakt. De campagne die vorige week werd gelanceerd, heeft een aantal grote fouten gemaakt dat laat zien dat body positivity campagnes ook in 2022 nog steeds hard nodig zijn.
‘Alle lichamen zijn strandlichamen’, twitterde Spaanse minister van gelijke kansen Irene Montero tijdens de start van de campagne. Met deze campagne wil de Spaanse overheid uitdragen dat alle lichamen er mogen zijn. En een tegengeluid laten horen voor alle beledigingen die vrouwen te horen krijgen over hun lichaam in de zomer.
Het is tof dat de Spaanse overheid zijn beste beentje probeert voor te zetten met body positivity, maar helaas heeft de campagne niet goed uitgepakt.
Waarom deze campagne?
Waarom deze campagne nog steeds hard nodig is, legt directeur Antonia Morillas van het Spaanse vrouweninstituut uit op NOS: “Als vrouwen opmerkingen krijgen over hun omvang of bijvoorbeeld littekens of cellulitis, dan tast dat hun zelfrespect aan. Dat heeft direct invloed op de gezondheid van vrouwen.”
Megan Jayne Crabbe over body positivity: “Jij hebt de wereld meer te bieden dan een platte buik”
Ook is het probleem breder dan alleen een dagje naar het strand gaan. “Dikke vrouwen worden lastiggevallen op straat, worden gestigmatiseerd en hebben vaak slechter toegang tot werk,” aldus Morillas. Goed dat de Spaanse overheid hier aandacht aan besteed. Wat is dan het probleem met de campagne?
Beenprothese gephotoshopt
Helaas kwam er vrij snel kritiek op de campagne. Zo zouden meerdere vrouwen die op de poster zijn afgebeeld geen toestemming hebben gegeven en niet eens op de hoogte zijn geweest dat hun foto werd gebruikt voor de campagne.
De grootste fout die is gemaakt, is bij de afbeelding van het Britse Model Sian-Green Lord. Bij haar is haar prothese weg gephotoshopt (!?) en in plaats daarvan heeft ze een gewoon been en okselhaar gekregen om het body positivityproof te maken.
https://www.bedrock.nl/body-positivity-instagram/
Juist Lord had met haar beenprothese goed in de body positivity campagne gepast, als de illustrator haar niet op deze manier had bewerkt. Een grote fout van zowel de maker als de Spaanse overheid.
“Ik weet niet hoe ik kan uitleggen hoe boos ik ben. Ik tril letterlijk zo boos ben ik nu,” deelt Lord op haar social media. Ze stelt dat het meer dan verkeerd was om haar beenprothese weg te laten, nota bene in een campagne die over body positivity gaat. De 32-jarige Greenlord verloor haar baan in 2013 bij een auto-ongeluk schrijft Volkskrant.
Excuses van de maker
De maker van de tekening Arte Mapach bood haar excuses aan voor het ‘inspiratie ontlenen’ van de foto’s zonder toestemming. Daarbij heeft ze voorgesteld een deel van de opbrengt met hen te delen.
Hoewel officieel Mapach geen toestemming hoefde te vragen, omdat de foto’s op social media staan, is dit een belangrijk punt van hoe de campagne heel anders had kunnen uitpakken. Door eerst in gesprek te gaan met de vrouwen of ze hier mee in stemde, had ook voorkomen kunnen worden dat de prothese van Ford werd weggepoetst.
Waarom body positivity campagnes nog steeds nodig zijn
Voordat deze reacties van de vrouwen in het nieuws kwamen, was er al kritiek op de campagne. Dat het een probleem zou creëren dat niet zou bestaan. Die argumenten zijn inmiddels wel onderuit gehaald. Ook werd er afgevraagd door mannen waarom er alleen vrouwen op de foto staan.
Body neutrality kan je gelukkiger maken – maar wat is het precies?
Dat de makers van een body positivity campagne niet door hebben, dat het wegpoetsen van een beenprothese, vrouwen niet inlichten dat ze op een body positivity campagneposter komen te staan en het gebrek van een divers vrouwen en mannen beeld, bewijst dat body positivity nog steeds heel hard nodig is.