Leonie Collombon
Leonie Collombon Betere wereld Gisteren
Leestijd: 3 minuten

David van Beyond Studio over de allernieuwste collectie van jouw favoriete merk in eigen huis passen

Hoe ziet de mode-industrie er over pak ‘m beet tien jaar uit? Niemand heeft een glazen bol, maar genoeg mensen zijn overtuigd van de toekomst van moderne technologieën. David Robustelli brengt met zijn Beyond Studio digitalisering en AR dichterbij de mode.

David van Beyond Studio

“De allernieuwste kledingcollectie van een favoriet merk in je eigen huis ‘passen’ of de nieuwste trends op een digitale catwalk spotten? Als het aan David van Beyond Studio ligt, zijn dit soort innovaties de toekomst van de mode. Technologieën als 3D-mode en AR (Augmented Reality) leveren een boel nieuwe mogelijkheden op wat betreft consumentenervaring en betrokkenheid bij een merk.

Zijn creatieve studio is constant bezig met deze technische ontwikkelingen en produceerde in het verleden digitale try ons, modeshows en collecties voor merken in het hoge segment zoals Versace en Louis Vuitton, maar ook betaalbare merken zoals Asos en Bershka gaan steeds meer aan op het digitale aspect. De merken weten stuk voor stuk dat ze vooral de jonge doelgroep sneller binnenhalen met dit soort innovaties. Hoewel Beyond Studio ontstond uit een liefde voor mode en technologie, noemt David het ook een fijne bijkomstigheid dat deze technieken bijdragen aan een duurzamere industrie. “Zelfs als de insteek van een merk puur op verkoop gericht is, kan het effect minder en bewuster consumeren zijn,” aldus de oprichter.

Digitalisering kan duurzaamheid opleveren

Het digitaliseren van een collectie, zoals Beyond Studio nu voornamelijk voor high end merken doet, is een goed voorbeeld van duurzame innovatie. Doordat klanten thuis een nieuwe winterjas, lipstick of ring kunnen ‘passen’, zien ze precies of de kleur en het model goed bij ze staat. David werkt voor dat soort filters nu met regelmaat samen met Snapchat, wiens General Manager eerder al aan Bedrock vertelde hoe deze lenzen zorgen voor minder miskopen. Klanten denken immers bewuster na over een item en gaan zo minder snel over tot een aankoop.

Maar het duurzame aspect zit ‘m volgens David niet alleen in het gedrag van consumenten: “Door kleding om te zetten in een 3D-product, verandert het volledige productieproces van merken. Ontwerpers hoeven niet meer plaats te nemen achter de ouderwetse tekentafel zoals dat vroeger gebeurde, maar ze kunnen hun ontwerpen direct in de digitale wereld maken.” Hierdoor is er geen sprake van restmaterialen, omdat een kledingstuk pas daadwerkelijk wordt gemaakt wanneer alle maten en details kloppen.

Uiteindelijk is er door digitalisering in het ontwerpproces nog maar één prototype nodig in plaats van tientallen. En voor de merken zelf is het ook fijn om alle ontwerpen direct 3D te hebben, want zo kunnen ze weer eenvoudiger gebruikmaken van de futuristische marketingtechnieken waar David zo’n fan van is.

Digitalisering als vervanging of als aanvulling op?

Het gat dat tussen offline en online wordt geslagen, maakt de ontwikkelingen volgens David zo interessant. “Met bijvoorbeeld Snapchat-filters leg je een digitale laag over de echte wereld heen, wat er de afgelopen jaren steeds realistischer is gaan uitzien. Uiteindelijk denk ik dat deze techniek veel vaker gebruikt gaat worden in de industrie. Zo zie ik een deels digitale deels fysieke modeshow voor me, waarbij bezoekers een bril opzetten en alle info van de kleding op de catwalk direct kunnen bekijken in een digitale laag,” vertelt David.

Dat klinkt nu misschien nog als een ver-van-je-bed-show, maar de ontwikkelingen op technisch gebied gaan volgens de oprichter van de creatieve studio razendsnel. Of de digitalisering uiteindelijk de hele modewereld over zal nemen? David denkt vooralsnog van niet, “maar het is een fantastische aanvulling op hoe die wereld er nu uitziet.”

Lees ook: Hoe Gen-Z met Google Notes (en minder kleding) hun outfitgame verandert.

Digitaal verduurzamen: deze groene apps wil je downloaden

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️