All-denim-everything: zo kies je bewuster voor jeans
Jeans is een mooie bouwsteen voor verschillende looks, maar staat de laatste jaren ook bekend als een kledingstuk met een flinke footprint op onze aarde. Met denim weer in het modebeeld, vinden wij het de hoogste tijd om uit te pluizen hoe je bewuster voor jeans kunt kiezen.
Want we zien spijkerblouses, denim skirts en natuurlijk diverse fits jeans het modebeeld domineren. Zelfs een hele jeans-look is nu hot.
Bewuster kiezen voor tijdloze jeans
Dat jeans menig kledingkast domineert, moge duidelijk zijn. Je kunt al bewuster kiezen voor jeans, door te kiezen voor tijdloze denim items. Geen gekke wassingen, maar evergreen fits en kleuren die eigenlijk nooit uit de mode gaan. Een mooi denim-jack of een straight fit blijven mooi. Daarnaast zijn dit soort items niet gebonden aan een seizoen. Win-win!
Blue Belief
Blue Belief is Samsøe Samsøe’s bewuste denim programma dat zich inspant om de beste keuzes voor een kleine footprint te maken. Zowel op het gebied van productie- en materiaalkeuzes.
Voor alle denim is bewust voor biologisch of gerecycled gekozen, maar ook afwerkingen zoals garen of fournituren zijn verkregen uit duurzame bronnen.
Bewuster jeans kopen is bewust zijn van wassingen
Een van de meest vervuilende factoren gedurende de productie van jeans is het proces om wassingen te creëren of om denim te verven. Hierbij wordt veel water verbruikt. Gelukkig zijn er veel merken die het goed doen. Zo is Samsøe Samsøe verhuisd naar een milieuvriendelijke wasserette die gebruikmaakt van geavanceerde technologie om vrijwel waterloos de broeken te voorzien van een mooie afwerking.
Door jeans te laseren wordt water bespaard en ook komen er geen toxics vrij. In de milieuvriendelijke wasserette wordt tot wel 96 procent water bespaard.
Arbeidsomstandigheden en transparantie
Een andere belangrijke pijler als je bewust voor betere denim wil kiezen, zijn de arbeidsomstandigheden en daarvoor de transparantie van het merk. ArmedAngels is een goed voorbeeld van een seizoensloos merk waarbij dit goed in elkaar steekt. Waar ze goed bezig zijn op materiaalgebied, lopen ze ook op het gebied van duurzame innovaties en eerlijke arbeidsomstandigheden niet achter. Ook als consument kun je precies zien waar jouw kledingstuk vandaan komt want daar wordt veel aandacht aan besteed.
Iets goeds terugdoen
Als mooi merk kun je impact maken. Door bewuste keuzes te maken als bedrijf, maar ook door iets terug te geven aan de wereld. Samsøe Samsøe werkt bijvoorbeeld samen met de non-profit organisatie Charity:Water, dat schoon drinkwater naar enkele van de armste delen van de wereld. Voor elk verkocht denimstuk doneert het merk een euro aan het goede doel.
Als consument een eerlijke prijs betalen
Wat ons betreft zijn merken het verplicht om betere keuzes te maken om zo de footprint te verminderen. Niet alle merken doen dit. En deze verantwoordelijkheid ligt óók bij de consument. Want als mensen allemaal minder fast fashion consumeren, krimpt de vraag en daardoor moeten producten het aanbod verbeteren. Wanneer we de verleiding voor kleding onder de tien euro niet kunnen weerstaan, verandert er niks.
Natuurlijk is het met een kleine portemonnee niet altijd haalbaar om bij pioniers op het gebied van duurzaamheid te shoppen, maar er zijn echt wel andere opties dan de Primark of Shein. Niemand loopt hier in z’n blote kont. Er zijn genoeg tweedehands zaken waar je echt kwalitatieve en tijdloze kleding kunt scoren. En met een goede jeans waarvoor je wel wat meer betaalt, doe je nog jaren.
Op deze online platforms (ver)koop je het beste tweedehands kleding