Adidas maakt excuses: om deze reden trokken ze de campagne met Bella Hadid terug
Bella Hadid stond een tijdje bekend als het gezicht van Adidas. Tot nu, want na veel kritiek trekt het sportmerk een grote campagne met het model terug. Ze maken hun excuses en Bella is niet langer ambassadeur van het merk – wij leggen je uit waarom.
We hadden het eerder al over de hype rondom een adidas-sneaker die de opvolger van de Samba’s moet zijn. De sneaker valt in de smaak, maar de campagne eromheen vangt veel kritiek – en dat heeft alles te maken met Bella Hadid.
Adidas onder vuur om campagne met Bella Hadid
Sinds Adidas vorige week maandag hun campagne video lanceerde, regende het kritische comments. In de video zagen we dat Hadid een vernieuwde versie droeg van sneakers uit de Olympische Spelen van 1972 in München. Dat jaar vond een aanslag plaats waarbij Palestijnse terroristen het Israëlische Olympische team aanvielen, 11 atleten en een Duitse agent kwamen om het leven.
Dat Bella Hadid het gezicht is, schiet bij een deel van de kijkers ook in het verkeerde keelgat. Omdat Bella’s vader Palestijns is, spreekt zij zich online vaak uit over het Israëlisch-Palestijns conflict. De campagne bevat dus verschillende elementen die, zeker in de tijd van nu, veel kritiek vangen van pro-Israëlische groepen. Ook de Israëlische regering uitte hun ongenoegen op X.
.@Adidas recently launched a new campaign for their shoes to highlight the 1972 Munich Olympics.
Eleven Israelis were murdered by Palestinian terrorists during the Munich Olympics.
Guess who the face of their campaign is? Bella Hadid, a half-Palestinian model who has a history… pic.twitter.com/IgdGq2OLmd
— Israel ישראל (@Israel) July 18, 2024
Adidas maakt excuses
Dit weekend maakte adidas publiekelijk excuses op social media. ”We zijn ons ervan bewust dat er verbanden zijn gelegd met tragische historische gebeurtenissen – hoewel deze volledig onbedoeld zijn – en we verontschuldigen ons voor het ongemak dat is veroorzaakt”, schrijft het merk. ”Als gevolg hiervan herzien we de rest van de campagne. Wij geloven in sport als een verbindende kracht over de hele wereld en zullen onze inspanningen voortzetten om diversiteit en gelijkheid te bevorderen in alles wat we doen.”
Een woordvoerder van het sportmerk laat aan AFP weten dat Bella Hadid niet langer het gezicht is. Adidas heeft ook de desbetreffende beelden van sociale media verwijderd.
4x boeken om het Palestijns-Israëlisch conflict beter te begrijpen