‘Mij niet bellen!’ Steeds meer mensen hebben last van belangst
Herken jij jezelf in belangst? Het komt namelijk steeds vaker voor. Ongeveer 1 op de 3 jongeren vindt het eng om te bellen. Terwijl bellen verbindt. Mensen die bellen, maken makkelijker en sneller contact. Er werd mij laatst gezegd: het grootste verschil tussen een ondernemer en een werknemer, is dat een ondernemer ĂĄltijd belt, voor alles en een werknemer mailt, voor alles.
En dat herken ik wel. Leiders, managers of ondernemers pakken veel sneller de telefoon om iets voor elkaar te krijgen. Bellen is sneller en directer, maar ook spannend.
Belangst veroorzaakt eenzaamheid
Behalve dat bellen dus een snelle manier is om dingen gedaan te krijgen, is het ook verbindend. Alleen vinden veel mensen het lastig om een telefoontje te plegen. Zeker met de komst van berichten via WhatsApp, mail of andere apps, hebben niet-bellers eerder een excuus om het belletje te skippen en een bericht te sturen. Bijna de helft van de Nederlanders stuurt regelmatig een bericht, terwijl ze zelf vinden dat een telefoontje beter zou zijn geweest. Meer dan de helft vindt het zelfs fijner om een telefoontje te ontvangen in plaats van een vluchtig en kort bericht.
Redenen om niet te bellen
Sociaal psycholoog Joyce Croonen gespecialiseerd in angsten, vertelt hier dat je belangst kan schalen onder sociale angst. Het komt ook omdat een groot deel van onze communicatie non-verbaal is. Denk aan gezichtsuitdrukkingen, signalen die ontbreken bij bellen. Dat kan je onzeker maken. Anderen redenen om niet te bellen zijn angst voor afwijzing, kritiek of bang zijn dat je teveel bent of niet op het juiste moment belt.
Zo kom je over belangst heen
- Wat is belangst? Weten wat belangst is, zorgt ervoor dat je het herkent.
- Hoe herken ik belangst? Als je het herkent, kun je ook uitvogelen waar de belangst vandaan komt. Voel je je te direct? Ben je bang voor de afwijzing als je niet gelegen belt? Of voor ongemakkelijke stiltes?
- Regie durven nemen in een gesprek. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker een gesprek aanknoopt. Om de regie te nemen, kun je een gesprek voorbereiden. Â Â
- Zelfvertrouwen aan de telefoon. Meer zelfvertrouwen krijg je door vaker te bellen. Ga dan vooral niet oefenen met moeilijke gesprekken, maar houd het luchtig. Bel wekelijks bijvoorbeeld eens dezelfde vriendin die je anders altijd appt.
- Belangst overwinnen. En dit is een kwestie van doen! Pak vaker de telefoon in plaats van weer een appje te sturen.
Belcursus
KPN Mooiste Contact Fonds heeft onderzocht hoe contactarmoede ontstaat en hoe menselijk contact gestimuleerd kan worden. Daarom organiseren ze een belcursus voor jongeren. Want deze generatie is nog comfortabeler met het sturen van berichten en bellen komt er niet gauw van. De belcursus wordt gegeven door Lindy Bremer, spreker en coach voor angst en stress.
Wat:         Belcursus voor jongeren met belangst â onderdeel van de Mooiste Contact Maand Wie:         Lindy Bremer, spreker en coach voor angst en stress Waar:      Wilhelminakade 123, 3072 AP Rotterdam, hoofdkantoor van KPN. Wanneer: Donderdag 23 januari, 15.00 tot 16.30 uur |
Op deze manier voer je een betekenisvol telefoongesprek.
âVan angst naar ademâ Hoe in Ă©Ă©n oogwenk het hele leven van Jolien voor altijd veranderde