Wat zegt het eigenlijk als een bedrijf een B-corp certificering heeft?
Ace & Tate, Ganni en zelfs het grote Franse modemerk Sezané is B-corp gecertificeerd, maar wat zegt dat nou eigenlijk? Is het moeilijk om B-corp certificering te krijgen en als je dit duurzaamheidskeurmerk binnen hebt, kun je dan achterover leunen als merk? Wij zochten het uit en doken in de voorwaarden van dit gewilde groene keurmerk.
Seepje, Naïf, Fairphone en Tony Chocolonely zijn enkele bedrijven die de populaire B-corp certificaat in Nederland hebben. B-corp is populair, maar wat betekent het eigenlijk?
Business as a force for good: dat is waar B-corp voor staat, kort gezegd benefit corporation. Het is een keurmerk voor sociale bedrijven die met hun product of dienst bijdragen aan een betere wereld.
Hoe krijg je het gewilde B-corp certificering?
Om het keurmerk te krijgen moeten bedrijven voldoen aan drie criteria: performance, accountability en transparantie. Deze drie stappen bevatten verschillende onderdelen die bedrijven helemaal moeten doorlopen voordat ze het B-corp certificaat krijgen.
Stap 1: performance
Om te bewijzen dat je als bedrijf goed scoort op sociale en ecologische prestaties, moet je als bedrijf een uitgebreid en uitdagend certificeringsproces in: het B Impact Assessment. Dit is een lijst van 150 vragen waarbij je 200 punten kunt verdienen. Je hebt minimaal een score van 80 punten nodig om in aanmerking te komen voor het keurmerk.
5 sexy én duurzame lingeriemerken om je valentijnsdagsetje bij te scoren
Dit assessment meet de impact van bedrijven op vijf verschillende onderdelen:
- werknemers
- gemeenschap
- milieu
- bestuur
- klanten
Over elk onderwerp moeten bedrijven 20 tot 50 vragen beantwoorden met zichtbare voorbeelden. Denk hierbij aan informatie over het laagste salaris per uur uit het bedrijf, wat het totale energieverbruik is in het afgelopen jaar en op welke manier het bedrijf zijn CO2-uitstoot probeert te verminderen.
Stap 2: Accountability
Als een bedrijf de minimale 80 punten heeft behaald dan zijn ze er nog niet. Het bedrijf moet namelijk ook nog wettelijk vastleggen in de statuten (oprichtingsdocumenten) dat ze streven naar betere waarden voor mens en milieu.
Een wegwijzer voor alle duurzaamheidslabels op voedingsverpakkingen
Als bedrijf zet je dus in je statuten dat je bij het nemen van beslissingen let op duurzaamheid, arbeidsrecht en transparantie. Door het wettelijk vast te leggen blijft de duurzame missie van het bedrijf ook overeind als het een andere eigenaar krijgt.
Stap 3: Transparantie
En dan de laatste stap. Wanneer je het B impact assessment hebt ingevuld, 80 punten hebt gehaald, je statuten hebt aangepast, is het tijd voor verificatie. Je aanvraag wordt beoordeeld door analisten van B-lab.
Als dat goedgekeurd is dan moet je als bedrijf het jaarlijkse honorarium betalen en tot slot mag je het B Corp Agreement en de Declaration of Interdependence ondertekenen.
Als je dan eindelijk het felbegeerde B-corp certificaat binnen hebt als bedrijf, ben je verplicht om je B impact report publiekelijk te delen op de website van B-corp. Zo kunnen consumenten inzien hoe je scoort op bepaalde onderdelen en of je score hetzelfde is gebleven of omhoog gaat.
En daarna?
Zodra het certificaat binnen is kun je als bedrijf niet achterover gaan leunen en met het keurmerk pronken. Het is de bedoeling dat je je als bedrijf continu blijft verbeteren. Als je een B-corp bent kan er regelmatig om nieuwe bewijzen gevraagd worden. Zo checkt B-corp of je als bedrijf nog steeds waarmaakt, wat je tijdens het certificeringsproces hebt ingevuld.
De resultaten van deze updates worden ook gepubliceerd in het B impact report. Het is dus een transparant proces, waar je als consument inzicht in kan krijgen door op de website van B-corp het rapport te bekijken.
Is de inkoopprijs van een T-shirt écht lager dan de winkelprijs van een brood?
Een B-corp certificaat krijg je dus niet zomaar. Als bedrijf moet je er veel tijd, moeite en geld insteken om dit te halen. Als het certificaat binnen is zegt dit ook niet dat een bedrijf altijd en overal de meest duurzame keuzes maakt, maar het geeft wel aan écht bezig te zijn met duurzaamheid, arbeidsrechten en transparantie.
En dat is volgens ons the way to go. Wij hebben liever 100 imperfecte bedrijven die proberen zoveel mogelijk duurzame keuzes te maken dan één bedrijf die het voor 100 procent goed doet.