Annemarie Hartsuiker
Annemarie Hartsuiker Betere wereld 15 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

3 redenen om juist op Black Friday de hand op de knip te houden

Met Black Friday in aantocht, bereidt Nederland zich voor op koopjesjagers. Mensen worden verleid met flinke kortingen maar een afgeprijsd product is lang niet altijd zoveel goedkoper dan retailers consumenten voorhouden.

Daarnaast zorgt Black Friday vaak voor aankopen die we niet echt nodig hebben. We worden immers blij van spullen kopen maar dit geluk is vaak van korte duur. Hooguit twee weken ervaar je een zaligmakend gevoel omdat je een koopje hebt gescoord, niet veel later ben je deze euforie alweer weer vergeten.

Wanneer je denkt: dát is goedkoop, dit is mijn kans! Dan weet je dat marketeers je in de smiezen hebben. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels spelen marketeers handig in op het gevoel van urgentie dat ontstaat wanneer jouw oog op een aanbieding valt.

Vanuit de consumentenpsychologie houdt Patrick zich bezig met wat consumenten beweegt, waarom ze bepaalde beslissingen maken en hoe mensen geld slimmer uit kunnen geven. Dat is zéker niet op Black Friday; wij spraken met hem over het waarom.

1. Een aanbieding triggert impulsaankopen

Het geeft een heerlijk gevoel als je denkt dat je een goede deal hebt gemaakt. Aanbiedingen zorgen ervoor dat je het gevoel krijgt dat je nú moet handelen omdat je de deal anders verliest. Een warme, wollen winterjas voor maar 60 euro is pure winst! Want hij was 120 euro, meldt het kledingmerk op de website.

Dat je ‘iets verliest’ is per definitie niet waar deelt Patrick Wessels. Natuurlijk is 50 procent korting mooi meegenomen, maar als je niet tot aankoop overgaat win je nog eens 50 procent. Meestal heb je een koopje helemaal niet nodig en daarmee win je nooit iets.

2. Cognitieve dissonantie

Tijdens Black Friday lijden velen van ons aan cognitieve dissonantie. Cognitieve dissonantie is een mentale toestand die een persoon ervaart als hij twee cognities heeft die in strijd met elkaar zijn. In het geval van klantgedrag ontstaat cognitieve dissonantie bijvoorbeeld wanneer we dolgraag korting krijgen, maar ook dondersgoed weten dat we ‘iets’ niet nodig hebben.

https://www.bedrock.nl/generatie-van-tegenstrijdigheden/

Waarom kopen we het dan tóch? Omdat je het goedpraat voor jezelf en je je overtuigingen aanpast. Je had de jas immers écht nodig want de jas van vorig jaar is niet meer in de mode.

3. Weten dat overconsumptie slecht is voor deze wereld

De productie industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld, en Black Friday draagt hier alleen maar aan bij door mensen aan te moedigen meer dingen te kopen die ze niet nodig hebben. Spullen koop je niet omdat ze zo goedkoop zijn, je koopt iets omdat je het écht nodig hebt.

Om erachter te komen of je iets nodig hebt, wacht je met aanschaffen. Heb je het na een maand nog steeds nodig? Dan heb je een goede overweging gemaakt en soms moet je ergens langer voor sparen en dat is ook oké.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️